woensdag 3 juli 2013

RDW uursrace 2014, veertien

14, u leest het goed.

Nu ik geroepen heb dat ik mee ga doen met de uursrace in 2014, zal ik aan de slag moeten, wil ik in mijn Mangootje niet als slachtvee eindigen van alle Quests. Nu is Magic Bullet een erg lichte carbon Mango Sport, dus ze heeft de nodige potentie. Toch zal ik de ultra-gemodificeerde Quest en EvoK kanonnen buiten beschouwing moeten laten, vrees ik. Een gevolg van rijder en machine.

Dus, eerst maar eens wat doelen stellen:
  • Tenminste sneller zijn dan 1 Quest of
  • Tenminste bij de snelste 50% van de Strada's en Mango's of
  • Tenminste 45km/h gemiddeld
Eigenlijk zijn dit natuurlijk belabberde doelstellingen. Het minste wat ik zou moeten doen, is ze staven aan de uitslag van dit jaar. Maar helaas, de uitslag op Ligfiets.net geeft talloze links bij de rijders, maar geen enkele werkt. Bij een aantal namen weet ik welke velomobiel er werd gereden, maar bij de meerderheid heb ik geen idee. Gaat iemand een uitslag maken met type velomobiel erbij? Dat zou heel informatief zijn!

Belabberde doelstellingen, want ik zou meteen voor de top tien moeten gaan. Dit gemeld hebbende begrijp je misschien dat ik een hekel aan racen heb. Het zou verboden moeten worden dat anderen sneller zijn ;-). Dat is een ingewikkelde manier om te zeggen dat ik niet tegen mijn verlies kan.

Anyway, om doelen te halen, moet er eea gebeuren; ik heb een jaar voorbereidingstijd. Gezien al die andere dingen in het leven, is dat jaar zo voorbij. Dus, meteen de koe bij de horens:
  • Ik merk dat ik tevreden begon te raken over mijn snelheden. Dat betekent dat ik niet echt mijn best meer deed om nog sneller te gaan. Heeft ook met veiligheid op de openbare weg te maken. Aan dit mentale aspect zal ik dus moeten gaan werken.
  • Ik moet gaan nadenken over een trainingsschema, hartslagmeter, trapfrequentiemeter (of hoe heet zo'n ding) en dat soort gesnor. Ook, in de maanden/weken voor de race, rekening houden met de voeding, alcohol en feestjes. Zucht. Ik ben dan wel slank, maar toch een Bourgondier.
  • Ik moet gaan nadenken over verbetering van Magic Bullet. Ook haar conditie zal moeten verbeteren ;-)
  • Ik moet me voorbereiden op de race zelf. Tips als plantenspuiten, de juiste banden, alles moet getest worden voordat ik de baan op ga.
Stom toevallig (op zoek naar die mooie carbon wielkappen ipv wieldoekjes) kom ik terecht op de blog van Twilwel (Harry Lieben), de maestro van de Mango's. Gek dat ik die nog niet eerder heb ontdekt?! Hieronder staan wat interessante race-weetjes van zijn blog.

Bij 40km/h geldt ongeveer:
  • racekap: -15% benodigd vermogen. Wrijf het er nog maar eens in, want helaas ben ik een echte cabrio rijder :-(
  • wielgatkappen: -8% benodigd vermogen
Bij hogere snelheden zal dat alleen maar meer worden. Dat was niet echt nieuws, maar Harry meldt ook dat hij een truc heeft om het frame te stijver te maken. Kijk, daar kunnen we wat mee. Ik heb verder wat ideetjes hoe de onderzijde van de wielgaten aan te passen. Toch iets anders dan op zijn post. Ook hoe ik de achterzijde van de Mango kan verbeteren.

Daartoe wil ik gaan knutselen au Quezzzt, maar dan met metingen: luchtstroomverklikkers, de poor-man's solution van de vermogensmeter. En wie weet ga ik al knutselend nog iets geks doen, een feestneus op of zo.

Waar begin ik aan?!

U blijft op de hoogte.

19 opmerkingen:

  1. Binnen een uur 3 posts over de voorbereidingen voor volgend jaar: Questeritus, Wim Schermer en ik. Tsss. Zo haal ik die Quests natuurlijk nooit in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Magic, het mooie van racen is dat je het niet hoeft te doen voor de anderen, je doet het voor jezelf! Je mag je meten aan anderen als je dat nodig hebt om jezelf sneller te maken. Zeker bij je eerste deelname gaat het om het testen wat jij kunt. Welke hartslag past bij jouw leeftijd, trainingsgesteldheid, gevoel.
      Het mooie van rijden op de baan is dat je eigenlijk geen rekening hoeft te houden met verkeer van rechts (of verkeer van links dat niet oplet) of verkeerslichten. Het begin is het einde en een nieuw begin. Dit jaar zijn er nog een aantal wedstrijden waar je schaamteloos aan kunt deelnemen. Ik heb nog een inschrijving voor Texel staan. Helaas kan ik daar zelf niet aan deelnemen. De datum is 7 september. Als je wil kan ik wel een balletje opgooien bij de organisatie van Texel. Het kan een mooie eerste inventarisatie zijn van jouw kunnen (en kunde). Van daaruit zou je verder kunnen gaan werken met trainen.
      Zelf kan ik dit jaar nog slechts twee wedstrijden rijden. Beide zijn in België op een 400m. velodrome. Hulshout op 4 augustus en Peer op 28 september.
      Nogmaals, deelname betekent niet "verliezen van snelleren" maar "winnen van jezelf". Het mooie van deze ligfietsscene is dat er niemand met de nek word aangekeken om zijn/haar prestatie. Dus neus in de wind, trainen en gewoon meedoen. Je kunt er alleen maar beter van worden, nooit slechter!

      Sportieve groet,

      Robert-Jan

      Verwijderen
  2. Ha Robert Jan,
    Thanks, je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar zo werkt het bij mij dus niet tussen de oren. Alles op het fietspad moet ingehaald worden, en dan rij ik gewoon naar mijn werk. Misschien moet ik eerst in therapie ;-)
    September Texel gaat bij mij niet lukken, dan zitten we hopelijk middenin de verhuisdozen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je derde doel (Tenminste 45km/h gemiddeld) is natuurlijk het simpelst ;-) want je bent alleen maar afhankelijk van jezelf. Dus dat heb je virtueel al binnen :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die doelen zijn een soort loterij. Er hoeft maar 1 Quest te rijden met 44kmh gemiddeld, en dat doel is makkelijker te halen dan zelf 45kmh te rijden. Maar ja, met al die tips van jullie...devraag is: waar heb ik meer vertrouwen in? De prestatie van mezelf, of het falen van anderen?! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die doelstellingen zijn niet zo vreemd hoor. Die van mij zouden hetzelfde zijn denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een carbon Mango heeft wel voordelen qua rolweerstand en geringere massatraagheid bij accelereren.

    Maar om 45 km/u gemiddeld over een uur te rijden moet je of echt continue ~46 km/u rijden ( de start vanaf 0 km/u moet je compenseren ) maar dat zal wel niet lukken gezien er altijd wind staat die je een deel van het parcours tegen je hebt. In praktijk zul je dus al 47+ km/u moeten rijden waar je minder of geen last hebt van de wind om de 'langzamere' stukken te compenseren.

    Je ziet typisch dat aerodynamisch geoptimaliseerde ( gewielkapte/geracekapte en/of ingetapete ) velomobielen ook iets minder last hebben van tegenwind. Dus ingrepen daar zijn zeker raadzaam.

    Toch kun je als sterke motor een indrukwekkend eind komen met een standaard velomobiel, bewijst de Blauwe Strada rijder Jurren wel....47 km/u met een Strada is gewoon verpletterend snel. En hij denkt 50 km/u gemiddeld ook nog te halen ! Ik vraag me wel af of hij een glasvezel of carbonnen Strada heeft, gezien hij zo veel sneller is dan historische resultaten van Strada's.



    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, enerzijds heb je gelijk. Anderzijds rij ik, totaal niet geoptimaliseerd, nu na 6 maanden velonauten, lage veertigers als kruissnelheid. Ik vond dat daar met optimalisatie en met 3x meer ervaring/conditie opbouwen, best 5pct bij kon...het telkens starten/stoppen doet me op 30min de das om. Bovendien ben ik tevreden als ik 1 doelstelling haal. Dus als jij volgend jaar weer netjes langs de kant gaat staan tegen het eind vd race, dan ben ik al tevreden. ;-)
    Overigens maak ik een slechte start, keelpijn, verkouden, grieperig en spierpijn wil niet weg. Kan niet eens meer effe voetballen of ik lig meteen al in de lappenmand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ontken niet dat ik ezelachtige eigenschappen heb, maar de herhaling van fouten is er toch niet per definitie 1 van...

      Zo fanatiek als Robert-Jan ben ik niet en ik betwijfel of ik het ooit zal worden, maar zo onvoorbereid als ik was voor CV2013 is niet voor herhaling vatbaar.

      Wat had kunnen zijn blijkt wel als je de wedstrijdgrafiek van Jurren vergelijkt met die van mij....tot 2/3 van de wedstrijd gaat het bijna exact gelijk op....maar mijn gebrek aan training wreekt zich dan.

      Verwijderen
    2. Ha Quezzzt,
      Als iets 1 keer gebeurt, dan kan het nog een keer gebeuren ;-)
      Of: Jouw weg naar de hel van RDW2013 was geplaveid met goede voornemens.
      Die wedsstrijd grafieken zijn trouwens razend interessant. Jurren BeauBleu en Erwin Cookie zijn resp de blauwe en de rode Strada. Weet jij wie de blauwe Mango en de gele Strada waren? Ik ben erg benieuwd hoe hard ze reden.

      Verwijderen
  8. mijn kruis snelheden zijn rond de 35 km/h ik wil genieten van het rijden
    als het ff sprinten, dan haal ik de 50 wel, maar niet echt boeiend vind ik

    maare leuke doelstelling voor 2014!1

    of even wat lucht uit de snelle vm's halen:P

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is allemaal met een knipoog idd, maar toch...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Magic,

    Alvast succes met je voorbereidingen voor 2014, Robert-Jan heeft natuurlijk gelijk, meedoen is vooral voor jezelf, en om jezelf te testen. Dat is eigenlijk ook het leuke van dit soort wedstrijden, iedereen is winnaar.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. RJ heeft altijd gelijk. ;-)
    Ik daag je uit. Neem je gezin mee of je krijgt van mij permissie en entheffing met de mango op het dak of aanhanger naar Texel te komen voor de tijdrit voor vrije renners.
    Niet volgend jaar maar over 2 maanden.
    Tijd genoeg om conditie op te bouwen.
    We passen in het propramma van racefiets tijdrijders. Op de openbare weg. Sfeer en niet zo lang. 30-40 minuten vol gas. Heen, keren en zelfde weg weer terug. Simpeler kan niet.
    We camperen dat weekeind bij de boer met z'n allen. Maar dat hoeft niet. Sommige komen fietsen in een dag. Ander met de auto.

    Ben je erbij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha, RJ heeft niet altijd gelijk maar RJ heeft geleerd om eerst drie keer na te denken over wat hij op internet schrijft. Er zijn mensen die mij nog weleens moeten corrigeren of lichte naunces in mijn verhaal aanbrengen, dat zie ik dan weer als een leermoment.

      Voor wat betreft Texel moet ik Theo helemaal gelijk geven. Texel is een mooie wedstrijd, niet te lang maar ook zeker niet te kort. Verkeersvrij en "baancommissarissen" op het keerpunt om je fiets om te zetten (hoewel dat bij een mango misschien niet nodig is). Lees mijn verslag maar eens op mijn weblog:

      http://questeritus.blogspot.nl/2012/09/nk-tijdrijden-op-texel.html

      En nogmaals, het is belangrijk om te weten wat je kunt. Zaken als maximale hartslag zijn een belangrijk gegeven om effectief te kunnen trainen. Vanuit je maximale hartslag kun je met relatieve zekerheid je omslagpunt berekenen. Met je omslagpunt in gedachte kun je weer mooie trainingen schrijven. En trainen betekent niet per definitie dat je op je vrije zondagochtend een training moet doen, elke rit is een training, het is maar net welke invulling je eraan geeft. 20 kilometer rustig naar werk rijden hoeft niet per definitie een wwon-werkrit te heten, noem het een extensieve duurtraining en je weet meer. Succes met je voorbereidingen.

      Verwijderen
    2. :-)) vrijwel de enige training die ik doe is ww. Mooi te lezen over de hartslag. Ik had echt net besloten om voorlopig juist geen hartslagmeter te kopen, haha.
      De verleiding is daar om naar Texel te gaan, die 30-40 min is ideaal want net zo lang als mijn ww trip. maar zoals eerder beschreven, we zitten dan midden tussen de verhuisdozen. toch zal ik je post checken.

      Verwijderen
  12. Maak je niet druk, dun is de mode, gewoon doen wat je denkt wat werkt. En dan gaan met die banaan.
    Belangrijk is dat je het leuk vind.
    En ervan geniet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als Mango rijder richt ik me liever op bochtige circuits, want daar komen de voordelen van de betere stabiliteit (sneller door de bocht) en het lagere gewicht (sneller uit de bocht) duidelijk naar voren zonder dat je een echte bochtenridder hoeft te zijn. De RDW baan, Texel en LEL zijn leuk om te laten zien welke scnelheid er maximaal uit jezelf en je machine te halen valt, maar het heeft minder met de dagelijkse praktijk te maken.
    Races in de bebouwde kom zijn 't leukst ook vanwege publiek. In Leer lag een super Mango parcours en Ruetenbrock was ook altijd erg leuk maar een stuk minder nu deze buiten het dorp verplaatst is. Cycle Vision in Biddinghuizen is ook lekker bochtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Harry,
    Je hebt gelijk dat straat races ideaal zijn voor de Mango. Liefst zou ik daar (ook) aan meedoen, maar mijn grote angst is ongelukken of omkiepen. Dan heb ik meteen duizenden euros schade. De foto's van Leer zijn gaaf, maar misschien iets teveel spektakel voor mij. Biddinghuizen is misschien een optie, maar ook daar zou ik eerst gaan kijken.
    Al met al is een uursrace of Texel een veiliger optie.

    BeantwoordenVerwijderen