donderdag 16 mei 2013

Marathon Greenguards rondom

En opeens gebeurt er een hele hoop, zowel op het werk als prive, waardoor er even geen tijd is om veel te bloggen. Onder andere hebben we bijna ons huis in het westen des lands verkocht. Ook hebben we met hele gezin tijdens Hemelvaart ons eerste zeiltochtje gemaakt dit jaar.

Gister even op mijn vrije dag snel een post ingeklopt, vanavond de foto's erbij. Ik kies voor de kern van mijn blog: de velomobiel. Andere ideetjes (het boottochtje, een lente video, het vervolg op waarom Hollanders fietsen, schijnbare wind en velomobielaerodynamica) voor posts komen later wel.

Allereerst ben ik bezig om bovenaan mijn blog een menu-structuurtje aan te leggen. Inmiddels hebben enkelen die al ontdekt, behalve die van mijn ritstatistiek...zo belangrijk is dat dus ook weer niet voor de lezers.

Greenguards rondom
Anyway, kort geleden heb ik beschreven hoe snel mijn Durano's versleten waren. De rechter voorband na nog geen 2000km, de linker na waarschijnlijk ~3000km; die had ikzelf nog niet vervangen. Inmiddels heb ik de linker ook lek gereden en staat mijn tikker op 4 lekke banden in 2500km...dat vereist maatregelen. Als forens wil ik zonder nadenken en met redelijke zekerheid over aankomsttijden kunnen reizen. Geen gezeur met lekke banden dus. 1 van de alternatieve tips was om de uitlijning na te meten. Die blijkt in orde te zijn; ca 1mm verschil. Waarover later meer.

Achter had ik al eerder besloten om op een Marathon Greenguard (47-406 20x1.75) te gaan rijden en dat bevalt best goed, een prima antilekband met redelijke rij-eigenschappen. Rolweerstand is redelijk vergelijkbaar met de Kojak. Grip is beter. Comfort iets minder. De Marathon Supreme zal ik niet nog eens afbranden, want die bevalt prima als reserve-vouwband. Ballonbanden en F-lites passen niet op de Mango, dus de keuze is beperkt.

Als voorbanden heb ik een smallere Greenguard (40-406 20x1.50) gekozen met SV7 binnenband, op advies van Sinnerbikes. Ik was een beetje op mijn hoede, want juist de andere bandenmaat van de Supreme maakt dat Wim Schermer en ik daar totaal verschillende ervaringen mee hebben.

Hieronder mijn eerste ervaringen met de Greenguards als voorbanden, na 3 dagen woon-werk. Allereerst is het een zware, stijve band. Het omleggen gaat dan ook lastiger dan met een Durano, maar eigenlijk legt hij boven verwachting makkelijk om, ook op het 19mm velgje. Helaas moet ik wel constateren dat ik door het vele lekrijden wat braampjes op de velgen heb. Heel voorzichtig, want aluminium, bijgeschuurd, zodat die geen lekke band kunnen veroorzaken. Eerst maar eens oppompen tot 6.5bar en test rijden, 7bar wordt als max opgegeven door Schwalbe.

Meteen bij de eerste rit moet ik al vol in de ankers voor een auto van rechts. Het omhoogschietende voorjaarsgroen maakt sommige kruisingen onoverzichtelijker dan ik gewend ben, oeps. Half slippend kom ik tot stilstand. Ik blijk vrij goede grip te hebben op het vochtige wegdek met deze gloednieuwe banden. Schijnt beter te worden na inrijden.

Verder valt me op dat ik in een totaal andere Magic Bullet rij. Niet beter of slechter, maar het rijgedrag is flink anders op de Greenguards dan op de Durano's. Met de Durano's was Magic Bullet veel levendiger, stuurde directer, accelereerde makkelijker. Maar, op 7-8 Bar was het comfort ook erg spartaans, op rechte stukken en op snelheid werd het stuurgedrag zenuwachtig, en ik moest de kop erbij houden met zijwind.

De ballerina op Durano's - Magic Bullet op spitzen.

De Greenguards zijn dan meer...soldatenkistjes?


Met de Greenguards heb ik gevoel dat ik meer een vliegwiel aan het aanzwengelen ben, optrekken lijkt zwaarder, maar eenmaal op snelheid houd ik het makkelijker vast. Zouden 3 zwaardere banden zoveel uitmaken? Blijkbaar wel...

Sturen gaat ook wat zwaarder, ik voel het nu een beetje wringen in de bochten en ik denk dat ik een oorzaak van de hoge slijtage van de Durano's te pakken heb: ik rijd een bochtig traject. De Durano's nodigden uit tot gooi- en smijtwerk. De Greenguards minder.

Toch kom ik nog steeds snel de bochten door op de Greenguards, want... pootje lichten gaat moeilijker. huh? Bij de Durano's in snelle bochten voel ik Magic Bullet geleidelijk en langzaam omhoog komen, als een lichtvoetige, elegante dame in een zwierige dans. Even bijremmen voorkomt kapseizen en laat haar net zo rustig weer terug zakken. Wel link, want even niet opletten en je kiept zo om.

Die Greenguards willen niet omhoog. Nukkig schuift Magic Bullet wat opzij in een snelle bocht: onderstuur. Ik wil rechtdoor lijkt ze te zeggen. Onwillig gaat er soms eens iets omhoog om gauw weer terug te gaan als ik wat bij stuur. Ze is niet echt een ballerina meer. Wellicht heeft dit te maken met de perfecte ronde bolling van de smalle Durano's vs de wat meer hoekige, bredere Greenguards.

Grappig genoeg hebben de Greenguards toch wat 'pop', voor de snowboarders onder ons. Bij een verkeersdrempeltje op springt soms, ploep, de voorkant omhoog boven de drempel. Bij de Durano's is het meer alle kanten op stuiteren.

Al met al geven de Greenguards een rustiger en voorspelbaarder rijgedrag, maar (of dus?) de pretfactor is lager.

Zijn ze trager dan de Durano's? Ik kan het nog niet zeggen, maar sneller zijn ze niet op mijn traject. Als ik naar mijn snelste tijd op Greenguards rondom kijk (34km/h onder niet-ideale condities want veel verkeer), dan denk ik dat het niet veel uitmaakt, maar een PR heb ik er dus nog niet mee gereden.

Zodra mogelijk ga ik een uitroltest doen en dan weet ik meer.

5 opmerkingen:

  1. Ik reed met de XS eerst ook met de Durano's. Na 2 lekke banden in 500km was ik er al klaar mee.

    Nu dus GreenGuards. Ik vind dat ze op slecht wegdek zelfs sneller zijn dan de Durano's, daarmee stuiterde ik echt alle kanten op.
    Het enige minpuntje vind ik dat de stuuruitslag nu kleiner is geworden, met een grotere draaicirkel tot gevolg. Daar heb je met de Mango dan weer minder last van ;)

    Achter heb ik een in mijn ogen erg ondergewaardeerde Supreme. Over de 406 lees ik veel negatieve verhalen. Als 559 band vind ik 'm prima. Breed genoeg: 50mm. Verhoudingsgewijs een redelijk lichte band: 565gr. Goede lekbescherming: High Density Speed Guard. Op papier redelijk snel: Schwalbe geeft deze band een 5 op een schaal van 6. Het is een vouwband. En als laatste: de band kwam bij WimS ook nog eens erg goed uit de test. De Supreme 559 werd namelijk eerste.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je omschrijving in beleving tussen de 2 banden is misschien wat aangedikt? Toch klopt het wel ongeveer.
    De Greenquards zijn idd een soort soldatenkistjes, maar dan wel moderne. Stevig maar van snufjes van deze tijd voorzien.
    De Durano's had ik zelfs tussen de 8-10 bar. Spijker hard. Alsof je op de velgen reed.
    De Greenguards geeft de maximum druk aan tot 7 bar. Niets houd je tegen daar mee te experimenteren. Toch?
    Wij hebben hebben ze voor op 4-5 bar staan. Dat bevalt uitstekend tot nu toe. De winter is kennelijk nog niet voorbij met die lage temperaturen. Ze gedragen zich nog steeds goed. Misschien als het warme wordt dat de druk wat omhoog kan. Ik weet het nog niet.
    Ze wringen erg in de bochten. Ze moeten echt ingereden worden. Dat kan wel 250-500 km duren. Daarna worden ze vergevingsgezinder in de bochten. Dat hoorbaar wringen blijft. Je gaat er aan wennen.
    Juist omdat ze onverwoestbaar aanvoelen durf ik harder door bochten en zand te gaan. Niets lijkt ze lek te kunnen krijgen of te beschadigen. Zo'n fijn gevoel. Die twijfel bekroop me vorige zondag weer toen ik in de regen met de Raptobike een lange tocht in regen en kou maakte. Op 2 wielen en dan die dunne Stelvio's. Dan fiets je toch met een andere instelling.

    Het gevoel moet groeien. Geef het tijd.
    Ik vraag me alleen af of 3x Greenguard verstandig is. Misschien met 3x20 inch anders dan het grote 26 inch achterwiel van Quest en XS. Die GreenGuard weegt 1 kg als 26 inch band! Ex binnenband. Wij hebben flexibelere, lichtere en vooral dikke worsten achter op liggen. (Big apple en Super Moto.) Ik weet niet of Supreme ook als 20 inch verkrijgbaar is, maar ook een goede band achter. Zeker als vouwband zoals Wim aangeeft.
    Ik weet niet hoeveel wielkastruimte de Sinner-Mango achter heeft, bij de VM-Mango van Marloes was het lekker om een soepele band achter te hebben. Voor comfort, wegligging maar ook voor monteren in die smalle opening bij lek onderweg.
    Banden blijven toch persoonlijke voorkeur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Supreme. De Supreme heb ik dus als 406 vouwband en die rolt echt heel zwaar, zeker op de 25mm achtervelg. Zie mijn uitroltests (komt nog een apart menuutje voor). Comfort is ook beroerd en slechter dan van de 47-406 Greenguard of de Kojak. Juist de test van Wim Schermer met de 559 had mij doen besluiten om hem te kopen. Nogal een teleurstelling dus, ook omdat hij nogal prijzig is. Na een paar maanden proberen was ik er helemaal klaar mee en heb ik hem in de bak gesmeten als reserve band. Vervangen door een dikke Greenguard achter. Geen moment spijt gehad. Toch denk ik dat de Supreme 559 idd een prima band is, zoals ook andere Wim aangeeft. Dus met een Strada/Quest zou ik zeker een Supreme proberen!
    @Verschil Durano vs Greenguard. Ik overdrijf nooooit ;-0 maar ik had vooraf niet verwacht zoveel verschil te voelen. Ik weet ook vrij zeker dat Magic Bullet op Durano's oid echt onvergelijkbaar is met een Quest(XS) qua levendigheid. Dat gooi en smijtwerk in de bochten lukt gewoon niet met een Quest en daardoor merk je het verschil minder. Die levendigheid mis ik toch een beetje op de Greenguards.
    @Greenguards rondom. Dat gaat dus behoorlijk goed met een 3x20inch velomobiel als een Mango. Vooral als je zekerheid wilt, zoals ik. Voorlopig blijven ze er dus op liggen, no worries.
    @Wielkastruimte. De Sinnerbikes Mango Sport bakvorm is vrijwel identiek aan de VM Mango. Een Greenguard als reserveband is dus niet echt handig, de Supreme vouwband is daarentegen prima. De Sinnerbikes Mango Plus is ruimer achterin.


    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Bandendruk. Natuurlijk ga ik een hogere druk proberen! Dat vind ik juist leuk. Maar eerst eens even kijken waar ik nu aan toe ben qua weggedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, die bandenkeuze is echt persoonlijk zo blijkt telkens weer. ik ga zo een stukkie schrijven over de nog niet op de markt zijnde durano plus versus kojak en f-lite.

    BeantwoordenVerwijderen