zondag 21 april 2013

Ook een dame kan haar pootje lichten

Speciaal voor mOnique, die graag leest wat er door je heen gaat als je een lekke band hebt.
Speciaal voor L@r3nz, die graag over velomobiel onderwerpen leest.

Inmiddels heb ik 2255km gereden met Magic Bullet en sinds eergisteren ben ik 3 lekke banden verder.
1x uitgescheurd ventiel doordat de binnenband niet goed gecentreerd was (linksvoor)
2x een versleten Durano (rechtsvoor)

Vrijdag was ik eindelijk eens op tijd naar huis en trapte ik vlotjes door het Twentse land. Bijna weekend. Het betere weer had ook de boeren wakker gemaakt. Ik mocht weereens hobbel-de-hops door een stuk modder en drek heen rijden, achtergelaten door een trekker of zo. Allemaal geen probleem, hoort erbij, maar dit keer was het pech.

Eenmaal uit de drek, bleef Magic maar door hobbelen. Foute boel daar rechtsvoor. Aan de kant gezet en  jawel, rechterband helemaal plat. Om mijn eerste gedachten speciaal voor mOnique samen te vatten had ik een verwijzing willen maken naar Quezzzt's samenvatting van vloekafkortingen behorend bij de gamer-generatie, maar hij heeft die post schielijk ingetrokken. Jammer. Maar goed: F#$%! en uiteraard goed oud-Hollands k.. en GVD. Eerst naar huis bellen om te melden dat het eten wel weer uit kon. Nog voor ik had opgehangen begon het te regenen en kon ik wederom putten uit Quezzzt's lijstje.

Gauw mijn regenjack (altijd klaar in de bak) aantrekken en aan de slag. Alle benodigde spulletjes klaar gelegd in de, inmiddels stromende, regen. Nog even het instapgat afsluiten om het zitje droog te houden. Mijn favoriete bandenwissel truc tevoorschijn gehaald: een Boer'n yoghurt bus met daarin mijn reservebinnenbanden. Binnenband eruit, busje onder de Mango geplaatst bij de draagarm. Zo kan het wiel vrij draaien en ik begin er weer lol in te krijgen, in de wetenschap dat ik de band vlotjes kan wisselen. Ik ben immers goed voorbereid.

Band eraf. Marathon Supreme uitvouwen, binnenband erin. Talkpoeder heeft geen zin, het regent te hard. He, pomp vergeten te pakken. Omdat ik nog de vuile was van mijn werk mee had, begint het nu toch wel een rommeltje in de bak te worden. De 4-puntsriem helpt daar ook niet bij. Het regent zo hard dat alsnog alles nat gaat geworden, helaas.

Die Supreme is niet echt handig om de 19mm velg heen te krijgen en zo zit ik toch nog even te prutsen. Ook krijg ik hem niet echt lekker gecentreerd, jammer dan, ik wil naar huis. Oppompen, zooi opruimen, inmiddels is alles drijfnat, jas uit (meteen zelf drijfnat en koud!), instappen, naar huis bellen en wegwezen. Ik heb er ruim een kwartier over de wissel gedaan. Ik moet nog even flink doortrappen om warm en droog te worden. Maar als het even later op houdt met regenen, is dat vlot gebeurd. Kleine ergernis is dat de Supreme me niet zo snel thuis brengt, maar het weekend kan beginnen!

Vanmiddag gekeken wat er aan de hand was. Na 1981km (ik had hem al eens vervangen) is de rechter Durano alweer versleten. Dat is sneller dan mijn geplande wisselpunt van 2500-3000km. De binnenband is ook niets meer waard. Naast een lek op het loopvlak, 2 snakebites (4 gaten dus) omdat ik er onwetend mee ben doorgereden door de prut. In eerste instantie geprobeerd te plakken, maar het bleek een heilloze zaak, de grootste snakebites kreeg ik niet dicht.

Dit betekent dat de Durano's niet duurzaam genoeg zijn (wat is dat toch met die Schwalbe namen, Durano's zijn niet durable, Supremes zijn niet surpeme...) voor mij. Ik wil elk halfjaar, 2500-3000km, banden wisselen, niet elk kwartaal...De beslissing is snel genomen, ik zal met Greenguards rondom gaan rijden. Volgende week meteen bestellen bij Sinnerbikes.

Magic Bullet kan haar pootje lichten.
Haar linkerwiel kan zo vrij draaien bij de bandenwissel.

Yoghurt potje met reserve biba's eronder. Speciaal voor de foto onder het linkerwiel gezet.

Bandje wisselen is nu zo gepiept. Quest-rijders eat your heart out!
Pomp, opgevouwen Supreme als thuiskomertje, busje talkpoeder, biba en plakspulletjes op een plastic zak.

De snakebite die ik niet meer dicht kreeg.

Van boven naar beneden: een versleten Durano (linksvoor) buitenkant, de nieuwe Durano, de versleten Durano (rechtsvoor) as-kant. Aan de as-kant komt het canvas er al door na 1981km met 1x per rit 1 scherpe bocht om heel langzaam de uitrit uit te komen...waarbij de band dus wat langs de wielkast schuurt.


Boven: nieuwe Durano. Onder versleten Durano, het loopvlak na 1981km.


16 opmerkingen:

  1. Dat busje is een leuk idee, ik doe het met een foto statief maar daar kun je geen biba's in stoppen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Magic,

    Inderdaad een goed idee zo'n yoghurtemmertje, kan ik gewoon van je jatten dat idee? Hier zit jam en honing ook in dat soort 1 kg bussen, kan ik die mooi gebruiken!
    Snakebite's blijven altijd een probleem, meestal gooi ik de biba weg als ik een snakebite oploop, je krijgt ze bijna nooit goed dicht. Dit soort lekken heb je op een racefiets ook regelmatig, dus ken ik ze maar al te goed, helaas...
    Zijn wel wat vlug versleten naar mijn idee, die Durano's, daar moet normaal toch wel langer mee gereden kunnen worden?

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen yoghurtemmertje. Ik heb achterin de XS een buba met daarin een (klein beetje opgepompte) biba. Lekke band? Dan haal ik de lekke buba + biba in één beweging van de velg en ik schuif in één beweging de buba + biba, die even daarvoor nog achterin de XS lagen te wachten, tussen de wielkast en de velg. Eventjes prutsen en de buba met daarin de enigszins opgepompte biba liggen op de velg. Pompen maar en klaar is Wim -de roetsende en in dit geval dus XS-ende ;)
    Nog even de lekke buba + biba achterin de XS leggen en ik kan weer verder.

    Nog een lekke band? Dan doe ik dit kunstje toch nog een keer :)
    Daarna nog een lekke band? Hoeveel pech kun je hebben, maar goed. Dan moet ik eerst even een nieuwe biba iets oppompen en de buba checken op lek veroorzakende objecten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Bobslee, Tuurlijk, beter goed gejat dan zelf bedacht, toch? Ik heb het ook niet van mezelf, maar heb het ergens in mijn vroegste begindagen als velomobilist op een blog gelezen. Weet niet meer van wie, helaas, maar bij deze: bedankt voor het idee.
    Ik vind dus ook dat die Durano's langer mee moeten kunnen. Misschien pomp ik ze te hard op (7-8bar)? Ook maar eens van die supersealant kopen.
    @Wim, in 1 beweging een band van een Quest afhalen, dat wil ik graag eens zien! videootje? Niet bang dat je beetje opgepompte biba achterin beschadigt raakt door andere bagage?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met Greenguards is mijn ervaring > 10.000 km zonder lek. Dat is in mijn geval 1 maal per jaar vervangen, en lijkt bij jou op om het jaar. Kojaks houden het bij mij minder dan 2500 km vol, dus het verschil is aanwezig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hetzelfde advies van Maarten hielp ons ook over de streep om Greenguards te nemen vorige herfst.
      We zijn er zeer over te spreken.
      Belangrijk is de juiste maat binnenband erbij te nemen.
      De XS had ook de 26 inch versie. Die was wel lekker lekproof maar veel te zwaar en te traag in rollen.
      De 20 inch versies rijden prima, mits op 4 bar gezet. Meer druk gaan ze over de schouder glijden in bochten. Met stevig remmen soms geen grip (in het begin)
      Ik controleer normaal wekelijks de druk, maar dat is bij deze band nauwelijks nodig. Hij blijft al maanden netjes op 4 bar staan.
      Uiteraard is het geen hardloper, ik moet zeggen dat het ook wel plezierig fietst om niet bang te zijn voor lekrijden. En die rolweerstand valt reuze mee als je het maar bij 2 wielen houdt. Hij is wel wat lawaaiig door dat profiel.
      Ik heb een tip gehad om de wang van de band met een lamelflex dunner te schuren. Dat zou het lichter lopen moeten helpen. Wij hebben overigens vrij brede 47 mm banden.
      De sporingstip van Peter zou ik zeker serieus nemen. Deze slijtage is echt exorbitant.

      Verwijderen
    2. dank Brandweer, ik vrees dat ik inderdaad aan de uitlijning zal moeten werken

      Verwijderen
  6. Thanks voor de info Maarten, dat geeft vertrouwen in mijn beslissing.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He die Magic, Bullet,
    Ik wil er niet teveel van zeggen, maar hier klopt iets niet.
    Als ik het loopvlak van de versleten band bekijk, zie ik een onjuiste afstelling van je sporing, ook al heb je 4 scherpe bochten op je wwv, dan nog mag je dit niet zien. De band kan van zacht rubber zijn, maar dan nog, ik rij 10.000km met F-lite, zomer en winter, en het loopvlak is glad, en niet ruw zoals bij jou, en ik begrijp uit je verhaal dat het nu al 2 x de recherkant versleten is.
    Succes met de controle van je sporing.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank Peter, daar hebben we wat aan. Die sporing zat ik natuurlijk niet op te wachten, maar zal gecontroleerd moeten worden. Wellicht neem ik contact met je op, ik zit ook nog met die dempers.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ...overigens doelde ik met mijn opmerking op de slijtage van de wang van de as-kant van de band.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb dezelfde methode als Wim geadopteerd, LICHT opgepompte binnenband al in de buitenband, en die is dan nog handelbaar genoeg om aan de KETTINGZIJDE van de staart opgeborgen te worden. Bij mij liggen daar dus voor WW ritten een 26 inch en een 20 inch al met heel licht opgeblazen biba erin in de staart.

    Andere bagage kan je aan kettingzijde toch moeilijker kwijt want dan gaat de ketting algauw aanlopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Met Greenguards ben je denk ik wel vrijwel van lekrijden verlost.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hi Magic,

    mooi stukje, dank je !!

    ( L@R3NZ, zonder t )

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha L@R3NZ,
    Ik heb je naam gecorrigeerd, excuus. Denk soms dat ik een beetje woordblind ben...

    BeantwoordenVerwijderen