donderdag 27 juni 2013

3 Vragen en een alternatieve, zeer eenvoudige methode om aerodynamica te meten.

Drie Vragen
1- Zetten jullie je velomobiel wel in de was voor de uursrace? Ook de onderkant niet vergeten! Een glad gepoetst oppervlak verlaagt de luchtweerstand.
2- Naar aanleiding van de post van Wim Schermer over wielkapjes aan de binnenzijde, een quiz-vraag natuurkunde, dus pak je Casio FX-82 rekenmachine (Excel mag ook): hoeveel luchtweerstand geeft de wielspaak die recht naar beneden steekt als je 60kmh fietst?
3- Tot slot: heeft iemand ervaring met de strapless heart rate pols monitors, zoals Omron HR-500U of de Mio Alpha?


Een zeer eenvoudige alternatieve methode om aerodynamica te meten

Hoge frontale luchtdruk maakt dat insecten zich plat vliegen op de voorkant van de Mango.
(ha, en dat op eigen kracht: insect-splatter!)
Een betere stroomlijn zou ze soepel langs de body hebben laten waaien...
 
 
...dito op de koplamp...
 

...aan de achterzijde zien we dat wervelende lucht stof laat ophopen op het achtervlak. Hoe kleiner het vlak, hoe beter. Overigens zag ik dat niet op de smurfenhoed.
 
 
Het causale verband tussen vraag 1 en deze eenvoudige aerodynamica metingen laat zich makkelijk raden...
 
Maigc Bullet is eindelijk weereens gewassen en gepoetst. Naast de aerodynamische overwegingen, vroeg ik me af of ik de onderkant ook in de was zou zetten...niet gedaan.
 
Succes allemaal, zaterdag as. Het begint nu zelfs bij mij te kriebelen, dus wie weet ben ik er volgend jaar.

 

4 opmerkingen:

  1. 1- je had gewoon op de RDW baan moeten zijn
    2- je had gewoon op de RDW baan moeten zijn
    3- je had gewoon op de RDW baan moeten zijn

    Had je trouwens gelezen dat jaarlijks wel 20 % van de fietsen bij stations(fietsenstallingen) weesfietsen zijn, dwz daar niet meer weggehaald worden ?

    Gemeentebesturen die fors moeten besparen door de financiele crisis zitten daar enorm mee in hun maag, elke optie die ze kunnen verzinnen schijnt gigantisch veel geld te kosten : OF personeelskosten door verscherpt toezicht houden OF personeelskosten om de fietswrakken steeds te verwijderen OF een parkeersysteem te bouwen waar je moet registreren ( en betalen ) om je fiets kwijt te kunnen.

    Bepaalde gemeentebusturen zijn dus niet automatisch zo blij met fietsen....vooral omdat de meerderheid van de fietsers ( jouw studenten ) niet accepteert dat je zou moeten betalen om een fiets te parkeren, en deze dus niet uitgemolken kunnen worden als een auto(parkeerplaats). Fietsen kosten alleen maar geld en leveren niets op...geen wegenbelasting, geen parkeerbelasting, in veel gevallen geen assurantiebelasting...

    Tegen fiets wildparkeren heeft men in sommige steden experimenten met 'rode lopers' op het trottoir lopen. Dat om te voorkomen dat er zoveel fietsen op de stoep worden geparkeerd dat rolstoelgebruikers en kinderwagens er niet meer langs kunnen....kennelijk durft niemand zijn fiets nog te parkeren op een rode baan op de stoep....maar men vermoed dat dat maar zo lang duurt...

    Fietsen zijn dus niet alleen maar een oplossing...ze zijn ook een probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-))
    ik ga je verhaal over fietsen als een soort stalen rattenplaag vertaald bij mijn vorige post zetten! Geweldig. Dit is precies wat die buitenlanders helemaal niet begrijpen. Er zit een stukje ongewenste oncontroleerbare anarchie bij, waar alle authoriteiten helemaal gek van worden. LOL. buitenlanders denken dat als je infrastructuur aanpast dat de fietsen komen. Het is andersom, de infrastructuur wordt telkens aangepast omdat ze gek worden van al die stalen ratten.
    Trouwens, 3 x het emotioneel juiste antwoord, vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,

    Om even met Quezzzt mee te gaan, als er in Noorwegen gestolen of gevonden fietsen bij het politiebureau ingeleverd worden blijven die 1 jaar in opslag, na dat jaar worden ze bij opbod geveild en de opbrengst gaat naar een van te voren bepaald goed doel. Dit zouden gemeentebesturen ook kunnen overwegen voor de "weesfietsen", dan brengt het misschien nog wat op.
    Om op je post te reageren, ik had na het wassen en in de was zetten ook het idee dat de Strada lekkerder liep, maar dat kan ook heel goed tussen de oren zitten. Ik zie ook liever mooie blinkende spullen (auto, fiets enz.) dan vuile.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooie dame verdiend het om gepoetst zijn. Dat geeft haar vleugels.

    BeantwoordenVerwijderen