donderdag 14 februari 2013

Camera Contour ROAM2 (2)

Eigenlijk was ik het niet van plan, maar hieronder dan toch een review van de ROAM2.

Bij de Internet aanschaf was het mij niet helemaal duidelijk wat nu wel in de verpakking zat en wat niet. Uiteindelijk had dit tot gevolg dat ik een lensdop teveel had besteld. Nou ja, kan ik er 1 kwijt raken.

Hierbij een 'what's in the box':
  1. ROAM2 camera
  2. Hoesje met lensdoekje
  3. Lensdop
  4. Voetje draaibaar op vlak oppervlak, bijv helm, met reserve plakker
  5. Flexibel voetje niet draaibaar voor 'op ruw oppervlak'
  6. Borglijntje
  7. USBkabel
  8. Software via Internet
  9. GEEN microSD kaartje (in Nederland)

Ik heb erbij gekocht:
  1. Windcutter oftewel de kabouterbaard
  2. Hardcase
  3. Lensdop (achteraf niet nodig)
  4. 32Gb microSD kaartje klasse 10

De reden dat ik de ROAM2 heb gekozen is goede prijskwaliteit verhouding, spatwaterdicht, goede stroomlijn, full HD en de optie voor slowmotion. Duurdere modellen hebben ingebouwde GPS en/of Bluetooth voor bediening vanaf je smartphone.

De ROAM2 heeft een degelijke alu-behuizing die spatwaterdicht is (tot 1m). Op de Contour website staan filmpjes waarin ermee gezwommen wordt. Ideaal voor buitensporten wordt gezegd. In diverse kleuren te krijgen en ik kies natuurlijk voor Magic Bullet rood met grijs. De hardcase past wel heel precies om de ROAM2 heen en is eigenlijk een paar mm te klein.

De bediening is eenvoudig: achterop zit een grote aan/uit knop waarmee ook een laser voor de uitlijning aan gezet wordt. Deze knop zit op een waterdicht klepje, waarachter de USB aansluiting en het microSD kaartje zitten. Plaatsing van het microSD kaartje vond ik niet handig, het klepje zit in de weg en het slotje voelt niet al te degelijk. Voorzichtig zijn! Verwijderen is nog moelijker, maar dat ben ik gelukkig toch niet  van plan, uitlezen gaat prima via USB. Bovenop zit een grote schuif waarmee de opnames gestart/gestopt kunnen worden. Zowel klepje als schuif kunnen geblokkeerd worden. Er zitten indicator LED's op voor opname, batterij-status en kaart-status.

De camera heeft 3 bevestigingsmogelijkheden: klassiek statief-schroefdraad onder en zowel links als rechts een schuif systeem. Om in alle posities toch rechtop te kunnen filmen kan de kop van de camera gedraaid worden. De laser kan dan helpen in uitlijnen. Bij het schuif systeem is, heel verstandig, een borglijntje meegeleverd.

De camera-instellingen zijn alleen te wijzigen vanaf een computer met de gratis software, Contour Storyteller. Dat kan een beperking zijn in de praktijk als je met je outdoor sport bezig bent, maar het houdt de camera zelf wel lekker simpel. In Storyteller kan je trouwens ook eenvoudige opname-instellingen als belichting, sharpening en contrast regelen. Verder zijn er een aantal belichtingsmodi: gemiddeld, centrum en spot meting.

Met de ROAM2 kan ik ook de verschillen tussen GPS en bikecomputers gaan filmen en zo kan ik GPS apps voor de iPhone gaan testen.


De Magic-Bullet-rode Contour ROAM2 met Magic-Bullet-grijze kabouter-baard tegen windgeruis. De voorzijde van de lens is draaibaar om altijd recht te kunnen filmen.

De waterdichte (1m diep) afsluiting van de USB-poort, moeilijk verwisselbare microSD kaart en wat knopjes 

De standaard levering: camera met lensdop, hoesje, USB kabel, flexibele bevestiging (zwart), extra 3M plakker voor de draaibare bevestiging (niet op foto, wel standaard meegeleverd) en borglijntje. De kabouterbaard is niet standaard. Ook de microSD kaart wordt in Nederland niet meegeleverd.

De extra bestelde hard case, waar de ROAM2 wel heel precies in past. Geleverd met een kort USB kabeltje.

De strandaard meegeleverde 360 graden draaibare bevestiging...

 ...met de ROAM2 erop...


...met hoofdlamp en kabouterbaard zie je er dan belachelijk uit, maar kan je wel leuke filmpjes maken!

De Kabouterbaard plak je 1x over de microfoon en kan er daarna eigenlijk niet meer af zonder hem te beschadigen. Hieronder een filmpje waarin het effect van de kabouterbaard op het windgeruis te horen is. Voor mij het duidelijk verschil tussen redelijk bruikbaar geluid en bijna onbruikbaar geluid. Het beeldmateriasl is flink gecomprimeerd om hanteerbaar te blijven op een blog. De kwaliteit is dus veel minder dan de originele full HD opname van de ROAM2.

Het effect van de windcutter

Behalve op de Contour website, zijn de ROAM2 specificaties ook hier te vinden, in een wat uitgebreider overzicht. Op deze websites zijn ook HD films gezet waaruit je een indruk kan krijgen van de videokwaliteit van deze camera. Mijn oordeel: vrij goed en zeer goed voor een compacte sportcamera van deze prijs.

Er zijn talloze directe video-vergelijkingen te vinden op internet tussen verschillende sportcamera's, vooral met de ROAM, voorganger vd ROAM2. bijv hier.  De ROAM is dan zeker niet de slechtste, en heeft in mijn ogen een vrij natuurlijke kleurweergave, goed contrast en goede scherpte (voor zo'n simpel lensje).

12 opmerkingen:

  1. In welke resolutie is de video opgenomen? Volgens mij kan de Contour veel betere kwaliteit leveren. Of komt het door het uploaden dat daarbij veel kwaliteit verloren gaat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Contour levert veel hogere video kwaliteit, full HD. Dat is echter niet te uploaden en ook vaak niet te downloaden vanaf een blog. Is dus flink gecomprimeerd. Misschien kan ik een still/foto toevoegen als indicatie van de kwaliteit. Er is genoeg uitstekend beeldmateriaal te vinden van het cameraatje via de links in de post om een indruk te krijgen. Ik zal een opmerking in de tekst hierover toevoegen. Thanks.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb sinds eergisteren ook zo'n zelfde contour roam2 in mijn bezit. Gekozen vanwege simpele bediening. SD kaartje plaatsen is inderdaad een heel gepruts. Ik zal binnenkort op mijn Mooi Geel Is niet Lelijk blog ook een bericht over posten met voorbeeldvideo van de horrorwintertocht ;-) gistermiddag naar huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt full HD uploaden op youtube...en het filmpje in een privekanaal zetten die alleen met link te zien is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Quezzzt,
    Thanks voor de tip, ga ik een volgende keer uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik vind dat sd kaartje wel mee vallen, het vervangen van die batterij is een rotklus (of je moet kleine vingertjes hebben)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Andre, Bij de ROAM2 kan de batterij officieel niet vervangen worden, dus ik kan me voorstellen dat dat echt een rotklus is - of heb je het misschien over een andere Contour camera? Dat zou ook kunnen verklaren dat de microSD er bij jou makkelijker in/uit gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb de contour gps
      ik moet er toch niet aan denken dat ik een lege batterij niet kan vervangen voor een volle bij lange afstanden fietsen
      ben ik toch blij dat ik die oudere gekocht heb

      Verwijderen
  8. Gefeliciteerd met de aanschaf van je mooie cam. Mij valt niet zozeer het verschil op tussen wel en geen windcutter, maar wel het verschil met het geluid van de contour cam van XL-Network (a.k.a. Wilfred).

    Kijk - en vooral luister - maar eens naar naar zijn video op deze blogpost. Of ligt het aan mij en is er niet zoveel verschil in windruis op te merken?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Andre, De Contour met GPS is een duurder model, de Contour+ 2. Meer features, maar voor zover ik het kon overzien niet uit zichzelf waterdicht. Die verwisselbare batterij was voor mij niet nodig, 4uur film vind ik ruim voldoende. Ik kan me goed voorstellen dat daar andere meningen over zijn.

    @Marc, Op het geluidspoor zie je duidelijk verschil, maar zelf vind ik het effect ook wat beperkt. In beide gevallen hou je windgeruis, met windcutter wel minder, en juist die felle pieken die je bij XL-network zo erg hoort, zitten er niet meer in: voor mij het verschil tussen redelijk bruikbaar en bijna onbruikbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn nieuwe Raom2 afgelopen donderdag gebruikt. Inderdaad is het geruis van de wind een prbleem. Dat los ik op door het geluidsniveau in de videobewerkingssoftware flink terug te schroeven. Muziekje er overheen en klaar ben je. Zie mijn blogpost van vandaag met video.

      Verwijderen
  10. Ha Paul, het geluid niet gebruiken is meestal de beste oplossing, maar soms voegt het wel wat toe en dan wil ik wel wat bruikbaars hebben.

    BeantwoordenVerwijderen