donderdag 28 februari 2013

Dode hoekspiegels

Al vanaf mijn eerste velomobiel-rit erger ik me aan het beperkte zicht schuin naar achter. Bij elke rotonde of kruising geeft me dit een onaangenaam gevoel. Misschien toch een auto over het hoofd gezien. Tot op heden heeft het geen echte problemen gegeven, maar ik ben wel een paar keer geschrokken.

Bij een auto-accessoire winkel zie ik voor 5 euro twee dode hoek spiegeltjes. Ik moest even bedenken hoe de spiegeltjes te bevestigen. Liefst een manier waarop ik de spiegel zonder sporen ook weer kan verwijderen. Dus haal ik de klittenband weer te voorschijn. Gelukkig heb ik twee koplampen die op de ideale plek zitten. Om de tie-wrap van de koplamp kan ik een stuk klittenband vouwen. Stukje klittenband op het spiegeltje en klaar.

Vanmorgen een paar foto's gemaakt waaruit duidelijk blijkt dat zowel de gewone spiegel als de dode hoek spiegel zijn nut heeft. Ook op kruisingen heb ik al profijt gehad. Uit enthousiasme schiet ik vanavond wel voor een van rechts komende auto langs. Beetje dom maar vooral brutaal en het gaat allemaal goed.

Voor de snelheidsduivels onder ons: de spiegeltjes wegen 10g per stuk. Geen toename van de luchtweerstand omdat de spiegels achter de lampen zitten.

Een stukje dubbelgevouwen klittenband om de tie-wrap vd lamp...

...dode hoekspiegel erop en klaar (bovenaanzicht). Let op de bolle vorm van de dode hoek spiegel... 

...die geeft een grotere beeldhoek, waardoor je meer ziet, maar voorwerpen lijken wel verder weg.
Niet handig als de auto nog wat verder weg is, maar dan zie je hem goed in de gewone spiegel.

...beeld overlap...

...hoezo dode hoek?! Met de gewone spiegel zie je niets, maar deze auto is dus levensgevaarlijk dichtbij als je linksaf wilt. Ik moet mijn hoofd als een uil draaien om deze auto te zien.


3 opmerkingen:

  1. Magic Bullet,
    Ik heb een identieke dodehoekspiegel in tweeën gezaagd en op mijn bestaande spiegel gelijmd. Zicht is perfect en je hoeft niet te schakelen tussen twee spiegels. Kijk maar eens hier:
    http://wimschermer.blogspot.nl/2010/11/quest-met-dode-hoek-spiegel.html
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Wim,
    Lijkt me een prima idee voor rijders zonder koplamp op de kap. Maar het niet hoeven schakelen tussen 2 spiegels zie ik niet zo. Uiteindelijk heb je altijd 2 beelden waaruit je moet kiezen. Mijn oplossing geeft een groter beeldveld op beide spiegels en de spiegels zitten zo dicht bij elkaar dat je ze in 1 oogopslag beoordeelt.
    Nu ja, hoe meer ideeen, hoe meer keuze iedereen heeft.
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uiteindelijk zullen die twee spiegeldelen in één gestroomlijnde behuizing komen. Maar ja ... nog zoveel dingen te doen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen