dinsdag 12 februari 2013

Nieuw PR - banden perikelen

Gisteren de ritstatistieken bijgewerkt en vandaag alweer een PR: 31.59km/h (+0.33km/h) gemiddeld over 19km met een respectable top van 45.89km/h op de GPS (49km/h op de Enduro). Voor het eerst een rit binnen de 36min.

Was gister de evenaring van het vorige PR misschien nog toe te schrijven aan de 4Bft oostelijke rugwind op de terugweg, vanavond was het niet meer dan 2-3Bft en heb ik voor mijn gevoel eindelijk de Marathon Supreme overwonnen. Het ging echt lekker, grote stukken rond de 40km/h op eigen kracht gereden (OK, klein beetje afdalen).

Wel is inmiddels de vervanging van de Supreme binnengekomen: de Marathon Greenguard. Waarom de Greenguard komt in een andere post. Na de skivakantie wordt de Greenguard getest tov de oude Kojak en de ingereden Supreme in een uitroltest. Want wat ik er nog niet bij heb verteld is mijn typische rittijd op de heenweg: 27.16km/h...Heen is iets bergop en met een beetje tegenwind lijkt het opeens wel alsof de Supreme zich door het asfalt heen moet ploegen in plaats van er overheen. Gisteren: 25.36km/h gemiddeld op de heenweg. Op de heenweg kan ik me helemaal stuk rijden.

De conclusie: de Supreme lijkt me een prima reserve (vouw)band.


Volgend onderwerp: ongeveer een week geleden stond ik opeens lek met de enige band die nog niet lek is geweest: linksvoor. @#$%-Durano? Had ik hem toch ook moeten vervangen? Maar hij leek nog nieuw, moet ik dan toch Greenguards rondom?

Niets van dat al. De oorzaak bleek dit weekend bij het plakken van de binnenband: het ventiel is flink uitgescheurd en de biba kan in de prullenbak. Het was me al opgevallen dat het ventiel niet helemaal recht voor de opening in de velg zat...te weinig aandacht aan besteed. Er zat geen ringetje rond het ventiel. Ik zou denken dat dat helpt om de boel op zijn plek te houden, maar zijn daar andere meningen over?

Bij de plaksessie bleek ook dat de biba van de Kojak achter helemaal niet lek is, 3 dagen opgepompt in de gang gelegen en al die tijd op druk gebleven. Maar die liep toch langzaam leeg?! Tot 2x toe het ventiel niet goed vast gedraaid? Kan, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Des biba's wegen zijn soms ondoorgrondelijk. Band terug in mijn potje met reserve biba's.

Kortom: plaksessie zonder te plakken & 2x (niet 3x) lek op 1000km. Ik hoop dat dat laatste geen trend is.

4 opmerkingen:

  1. Ik gebruik altijd het ringetje om het ventiel op de plaats te houden, daar is het voor. Kan in de winter wel eens lastig zijn als het wat vast zit, en je koude vingers hebt.
    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het eerste wat ik doe als ik een nieuwe binnenband monteer, is het ringetje weggooien. Zonder ringetje zie je of een binnenband mooi gecentreerd zit. Met een ringetje zie je dat niet meer.
    In 100.000 + km daar nog nooit een nadeel van ondervonden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik gebruik dat ringetje niet, om dezelfde reden als Wim. Daarnaast draai ik het binnenventiel van de Schwalbe SV6/7/13 even goed aan omdat dat anders nog wel eens wil lostrillen. Tenslotte schuif ik een vierkant stukje oude binnenband over het ventiel, om lek raken van het kwetsbare rubber rondom het ventiel te voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor de tips heren, ik denk dat ik voor de Marc-methode ga, misschien toch ook nog het ringetje erop nadat ik me ervan heb vergewist dat de biba goed zit. Andere suggesties van mede-bloggers zijn natuurlijk nog steeds welkom!

    BeantwoordenVerwijderen