dinsdag 12 februari 2013

Ritstatistieken Jan 2013

Woepie! Vandaag exact van mijn PR op de Kojak van 11 jan 2013 ge-evenaard met de Supreme: 31.26 km/h gemiddeld over 19km in beide gevallen.

Op basis van mijn PR gemiddelde snelheid over 19km in de velomobiel en op de rechtopfiets (23km/h), kan ik uitrekenen op de blog van BoCycle wat mijn trapvermogen is. Ik neem vlak terrein aan (klopt niet helemaal, ik moet iets dalen en klimmen van Delden naar Oldenzaal; Hengelo is het laagste punt), in beide gevallen is het gewicht ca 107kg (25kg Batavus Stabilo, 27.5kg Mango Sport, 80kg voor mezelf nu, en door al het fietsen ben ik wel 2,5kg kwijt geraakt sinds de PR op de Stabilo).

Met deze getallen heb ik een trapvermogen van 110W in de Mango en meer dan 200W op mijn Stabilo?! Maar wacht eens, ik rijd ermee als een bukfiets, ik leg mijn ellebogen immers op het stuur! Dus ik kies bukfiets en dan blijk ik een trapvermogen van 108W te hebben. Aardig vergelijkbaar en redelijk volgens verwachting, maar eigenlijk te mooi om waar te zijn.

Mooie intro voor mijn ritstatistieken. Rechts op mijn blog het aantal afgelegde kilometers, in deze post de snelheden. Hieronder de grafieken, alle data met de GPS Track apps op mijn iPhone.
Maand gemiddeldes van de gemiddelde ritsnelheid en maximum ritsnelheid.
Foutenbalken geven de standaard deviatie aan.
 
 
Aardig om te zien dat tot midden januari mijn gemiddelde en maximum snelheid gestaag toeneemt. Fietsen over Borne brengt het gemiddelde omhoog, doordat er veel minder stoplichten zijn. Ook begin ik dan vrij vlak te rijden, de verschillen tussen de ritten zijn dan heel klein.  Het vervangen van de Kojak door de Supreme heeft een flinke dip tot gevolg en de variatie neemt weer toe.
 
Door de sneeuw fietsen gaat nog langzamer, maar ik blijf sneller gaan dan op mijn normale fiets. In februari ben ik goed bezig en kruip ik gestaag terug naar mijn gemiddeldes van dit jaar op de Kojak. Ook opvallend dat de pieksnelheden niet echt hoger worden, maar blijven steken rond de 45km/h gemiddeld. De Marathon Supreme drukt niet de pieksnelheid, alleen de gemiddelde snelheden.
 
Nu kunnen we dit ook op een andere manier laten zien, waardoor het beter inzichtelijk wordt wat nu het verschil is tussen een gewone fiets en een velomobiel.
 

Maand gemiddeldes van de gemiddelde ritsnelheid en maximum ritsnelheid.
Normale fiets = 100%

Nu wordt duidelijk zichtbaar dat niet alleen de gemiddelde snelheid toeneemt in een velomobiel. Vooral de maximum snelheid in een velomobiel ligt veel hoger.

Met verdere training moet het me toch lukken om 1,5x zo snel te worden.

4 opmerkingen:

  1. In deze metingen zie je vooral de invloed van gewenning, voor mij ook heel herkenbaar.
    Alle andere factoren spelen natuurlijk ook een rol, maar het duurt nou eenmaal een aantal maanden dat je lijf is gewend aan deze manier van bewegen.
    Mijn ervaring is dat het voor de Mango zo rond de 40-45/uur wel snel ophoudt. Alles erboven kost buitensporig veel meer kracht. Ik heb vorig jaar in de voorbereiding voor cycle vision een paar minuten 50 kunnen fietsen, maar toen ontplofte ik bijna...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha L@R3NZ,
    Idd vooral gewenning. Misschien niet zo duidelijk in mijn post, maar ik bedoel natuurlijk 1.5x zo snel als op de gewone fiets, dwz ca 35km/h gemiddeld. Top moet dan rond de 45km/h komen idd en dat lijkt me meer dan genoeg, ook qua veiligheid. Het blijft gewoon een fiets met een stukje plastic er omheen...
    toch denk ik dat er met training en aanpassing hogere snelheden met een Mango te halen zijn. Mijn conditie is niet erg speciaal en Magic Bullet heeft nul aanpassingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk om te zien en lezen. ik rijd nu 1,5 jaar in een velomobiel en heb in het begin dezelfde dingen ervaren. Je max snelheid zal niet veel stijgen. Vooral slim rijden kan winst opleveren voor je gemiddelde. Bochten aansnijden, je route blind kunnen rijden, dus weten waar je niet meer hoeft te remmen en dergelijke. l dit soort tips heb ik in het begin ook gekregen.

    gewenning, zoals L@r3nz het noemt, dat klopt, vooral lichamelijk.

    ik rij een vergelijkbare fiets als jij, een 3x 20 quest van 8 jaar oud.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Casper,
    Klopt, zoals BoCycle heeft voorgerekend, zit de winst idd vooral in het niet langzamer gaan, meer dan in het verhogen vd topsnelheid. Op mijn traject zitten er nog een paar heuveltjes/viaducten bij die daar een extra dimensie aan geven (lees: tong op de knieen als ik boven kom).
    Maar ik zou een 3x 20 Quest niet gauw vergelijkbaar willen noemen met de lichtere Mango Sport. Ik ga regelmatig op 2 wielen en op snelheid door ideale-lijn-bochten die een Quest gewoon niet behoorlijk kan maken. Tijdens mijn proefrit in een Quest kon ik sommige bochten niet maken (zie testverslag) en ik durfde niet op snelheid door sommmige bochten ivm de mindere stabiliteit. De Quest is toch meer een rechtuit fiets, ideaal op de dijk.

    BeantwoordenVerwijderen