vrijdag 14 juni 2013

Een half jaar bloggende velonaut

Alweer een half jaar met Magic Bullet in de weer...time flies. Na mijn post over een kwartaal velonauten, nu dan een over een half jaar bloggen. Hieronder wat ervaringen, doe er je voordeel mee.

Waarom blog ik? Omdat ik lekker mijn ei kwijt kan. Er zitten altijd ideetjes en verhalen in mijn hoofd te broeien, en op mijn blog kunnen die er eindelijk eens uit. Iets maken is altijd leuk, en ik kan met plezier het eindprodukt bekijken, netjes maken en bijschaven. Inschatten of iets veel gelezen wordt en door wie. Zo denk ik dat deze post niet veel gelezen wordt...lees verder en je leert waarom.

Zitten er ook nadelen aan bloggen? Natuurlijk. Ik vind het soms moeilijk om een onderwerp 'weg te leggen' en dan blijft het soms langer door mijn kop malen dan ik eigenlijk wil. Tot nu toe komen de onderwerpen sneller dan ik ze kan wegschrijven. Ook voel ik me een beetje verplicht om toch elke week wel even iets in te kloppen. Onprettige reacties heb ik eigenlijk niet gehad, wel merk ik dat er soms onverwachte commerciele belangen meespelen in discussies. Die wil ik graag respecteren, ieder moet zijn brood kunnen verdienen. Echter, ik zal altijd tegen klinklare onzin ingaan.

Een half jaar: 69 posts, ruim 17.000 page-views, ruim 400 reacties en lezers van over de hele wereld (waarom kan Blogger.com nou niet gewoon netjes een simpele tabel overnemen?! Nog een nadeel):
 
Totaal (17.767) Laatste maand (4.030)

Nederland
 





Nederland
 
69% 55%

België
 
Verenigde Staten
 
10% 12%

Verenigde Staten
 
België
 
7% 10%

Duitsland
 
Verenigd Koninkrijk
 
5% 9%

Verenigd Koninkrijk
 
Duitsland
 
3% 4%

Rusland
 
Rusland
 
3% 3%

Noorwegen
 
Noorwegen
 
2% 2%

Frankrijk
 
Zweden
 
1% 2%

Canada
 
Nieuw-Zeeland
 
1% 1%

Zweden
 
Canada
 
1% 1%

Over de laatste 2 maanden heb ik diverse posts (Dutch Cycling) in het Engels geschreven. Omdat dit onderwerp nogal wat aandacht heeft in het angelsaksische gebied, heb ik heel wat meer (internationale) lezers getrokken. Natuurlijk is dat leuk, maar mij gaat het vooral om schrijven over dingen die ik zelf leuk vind. Alleen de velomobiel als onderwerp vond ik toch een beetje te smal. De lezers zijn dan een stimulans om door te gaan op een bepaald onderwerp.

De meest populaire berichten gaan wel ergens over. Dutch Cycling doet het het best tot nu toe, behalve degene over boodschappen (dat snap ik nog steeds niet). De 4-puntsgordel, relevantie van tests, stormstrips volgen. Banden was een goed onderwerp in het begin, maar is inmiddels gepasseerd. Mijn 1e posts, over velomobieltests, hebben een gestage stroom lezers, net als klitteband plakken. Navelstaren scoort niet. Lange berichten scoren ook slechter. Deze is navelstaren, geen plaatjes en lang. Kan me nix schelen.

Grappig is te zien hoe lezersaantallen toenemen. Mijn eerste lezers-golf kreeg ik toen Ligfiets.nl berichtte over mijn bandentestje. Daardoor hebben diverse velonauten mij gevonden en Magic Bullet in hun lijst met blogs geplaatst, waarvoor dank! Daarom voeg ik zelf ook veel blogs toe in 'Mijn lijst met blogs'.

Het blijft wel lastig om uit te vinden wie een link plaatst, zo ben ik er pas na weken achter gekomen dat iemand mijn Dutch Cycling serie heeft gelinked op http://aardrijkskunde.vakcommunity.nl/blog/view/20340082/waarom-zijn-wij-een-geschikt-fietsland-geografische-verklaringen. Lachen. Inmiddels ben ik iets alerter en merk ik dat ik soms op internationale blogs gelinked word. De laatste piek in lezers is ontstaan door Twitter, te herkennen aan http://t.co in de statistieken.

Ondanks al deze speciale aandacht, blijft Wim Schermer aan kop met het aantal doorverwijzingen. 'Onze velonautengoeroe' is duidelijk een centraal punt voor de grootste groep van mijn lezers en die blijven me vinden.

Een beetje verbreden in je onderwerpen kan dus geen kwaad. Een mix van Nederlands en Engels kan ook best.

Verder blijft het geinig hoe mensen op internet verdwalen en op mijn blog terecht komen. Magic Bullet Mango wordt vaak ingetyped voor tropische smoothies. Magic Bullet is immers ook een food-blender. Zo krijg ik soms pageviews uit bijv Maleisie, Filipijnen, Vietnam of Indonesie. Of via zoekwoorden als 'Magic Bullet onderdelen'. Ik weet niet of elke velonautische blogger die over de vloer krijgt. Op deze dwaalgasten na, is het toch vooral de westerse wereld van deze aardkloot die langs komt.

Van die westerse wereld zijn er een paar vaste gasten, gelijkgestemden. Jullie (humoristische) reacties maken het plezier des te groter! Dank. Aan al die anonieme lezers: durf een reactie te plaatsen, dat is een dubbel compliment voor de schrijver. Je hebt het niet alleen gelezen, maar je hebt er ook nog een mening over. Bovendien nodigt je reactie mensen uit om je eigen blog te lezen, denk ik dan maar.

Blijf ik doorgaan met bloggen? Zolang ik een beetje tijd en inspiratie heb wel!

12 opmerkingen:

  1. Ik plaats Blogs om precies dezelfde reden : mijn ei leggen, lol.

    Soms vind niemand het interessant, soms duidelijk ook wel ( meestal als ik het over pogingen tot het ontwikkelen van stroomlijndelen heb ) en soms staat men in de rij om over me heen te vallen om iets onbenulligs. Ik kan me er niet te druk om maken. Wel omdat ik dacht dat mijn Blog gehacked was omdat 3 porno/troep/torrent sites linken naar mijn Blogadres.

    Maar kennelijk boosten ze - relatief onschuldig -hun site rating met het linken naar een relatief goed bekeken Blog. Zolang er maar geen links waar ik niks van weet van mijn Blog uitgaan...dan ben je gehacked, wat best vaak schijnt voor te komen.

    Wat jou betreft, je aast met die Engelstalige "walls of text" gewoon op een dikbetaald commisariaat in de adviesraad die London ( en andere luchtvervuilde steden ) aan het fietsen moet krijgen. Geef nu toe dat je voorhebt je Blog als springplank te gebruiken !!

    lol !! ;-)))

    Net als iedereen heb ik zo mijn favoriete Blog schrijvers en Blogs die mij voor geen milimeter interesseren. Die heb ik tegenwoordig ook zo gesorteerd, ik link niet meer naar Bloggers die mij niet linken. Niet ontoevallig heb ik meestal niets met ze gemeen in velomobiel interessen, op de altijd interessante Blog van Adri na kan me geen worst schelen wat voor een bloemetjes er naast de weg staan, en op de Blog van Beekie na interesseert me niets welk rondje iemand in de Noord Hollandse polder gereden heeft. ;-)))

    Wel vind ik het helemaal niet erg als het soms helemaal niet over velomobielen gaat. Maar een zijsprongetje over het werk, hobbies, andere vormen van transport, woonsituatie, kindervervoer enz enz. Zulke uitstapjes maak ik nu soms ook.

    Wel vraag ik me weleens af waarom ik tijd steek in het lezen en schrijven van Blogs....en ik weet het niet eens. Zolang ik het prettig vind doe ik het.



    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik blijf alles van je lezen. Nou ja, bijna alles dan. ;-) En het is inderdaad altijd erg leuk om een reactie(s) te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Magic,

    Leuk beschreven ook dit keer! En of je nou in het engels of nederlands schrijft ik lees het allemaal. De reeks over Dutch Cycling is gewoon interessant leesvoer, respect dat je het opbrengt om het allemaal uit te zoeken en op te schrijven! Verder kan ik me aansluiten bij Quezzzt, sommige blogs hebben iets waardoor je ze gewoon wilt lezen, andere zijn niet boeiend. Waarom? Schrijfstijl? Onderwerp? Ik heb geen idee! Het is vaak een gevoel denk ik. Questie van tijd (Pé Koomen) lees ik al van het begin, gaat eigenlijk zoals Quezzzt zegt alleen over een rondje Noord-Holland, maar vind ik gewoon leuk en ontspannend om te lezen. De discussies en opmerkingen zijn dikwijls heel amusant en leuk om mee te krijgen. Uiteraard zijn reacties prettig, ik vind het jammer dat niet iedereen antwoord op een reactie, doe ik zelf wel, dan weet iemand ook dat z'n reactie gelezen is en op prijs gesteld word.
    Ga vooral zo door als nu, dan blijft het interessant en leuk om te lezen!
    Ik had zelf ook gedacht om eens een post als deze te schrijven, maar wil wachten tot ik een jaar bezig ben.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen Magic,

    Hoewel ik niet al te erg bezig ben met de statistieken, is het wel leuk als je gelezen wordt en reacties zijn ook altijd leuk. Ik sluit me bij Adri aan dat ik ook altijd reageer op reacties. Aan het begin de ik dat niet, maar ik waardeer de reacties van anderen ook. Ik hou van afwisselende blogs, maar het is onvermijdbaar dat bepaalde zaken terugkomen. Wat dat betreft is het soms net een tijdschrift. De eerste sneeuw, veel wind, dagelijkse belevenissen als lekke banden, of misschien een mooie route horen er naar mijn mening allemaal bij. Ik lees graag goed en leuk geschreven reisboeken, dat geldt dus ook op de blogs. Ik vind Beekiepouwer ook vaak hilarisch en lees dat graag, maar soms staan er wel eens berichten op waarvan ik denk, laat maar... Als de titel al is: niets te melden, meldt dan ook niets. De verhalen mogen best wat naast de velomobiel belevenissen liggen, maar wat mij betreft over het algemeen graag wel fietsgerelateerd. De verhalen over de bouw van een afdak van Quezzzt zijn ook leuk. En soms heb je meer inspiratie, schrijf ik een aantal dagen achter elkaar wat op. Soms weken niets te melden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, een reden om te bloggen voor mij is ook de functie van persoonlijk dagboek. Ik vind het vaak leuk om nog eens terug te bladeren door mijn eigen 'avonturen'....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een beetje mijn leidraad, soort dagboek om later weer eens terug te lezen....daarom heb ik ook stukjes van mijn vorige Blog 'gered' en overgepoot naa de nieuwe Blog.

      Als je moet gaan schrijven geheel om reden je publiek te vermaken ben je misschien niet meer jezelf. En teleurgesteld als niemand je stukje waardeert of leest.

      Bovendien wil ik kunnen zeggen wat ik wil, ook al keuren sommigen mijn gedrag of denkwijze af en weet ik dat van te voren al. Dat betekend dat ik niet altijd laat afhangen wat ik kan schrijven van wat anderen graag willen lezen. Dat doet Magic Bullet ook heel nadrukkelijk, gaat willens en wetens tegen de breed geaccepteerde regel in : niet te langdradig...of longwinded, hij schrijft graag in een vreemde taal ;-))))

      Het is trouwens niet zo dat ieders rondje rijden mij verveelt....Paul hierboven heeft leuke stukjes en filmpjes. Al krijg ik weleens last van draaiduizeligheid als ik ze bekijk ;-)))

      Verwijderen
  6. goedenavond mannen,
    dank voor alle complimenten.
    @Quezzzt, als ik toch eens een verkeerscommissariaat zou krijgen, dan hebben ze echt een probleem, :-)) De porno heb ik geloof ik nog niet gehad, wel de weightwatchers. Idd ben ik een beetje eigenwijs ;-) dus ook met lange posts. Ik probeer vooral een verhaal te vertellen, waar de informatiedichtheid hoog genoeg is. Dat mag best wat langer zijn dan 2 alinea's.
    @Wilco en Adri, even reageren is idd ook belangrijk, dat schiet er makkelijk bij in.
    @ Paul, grappig, als een openbaar dagboek had ik het niet niet gezien, maar je hebt wel gelijk denk ik. Ik lees idd weleens dingen terug, en deze post is juist om het 'gevoel' van het afgelopen jaar vast te leggen.

    Die statistieken...aan de ene kant zou het niet moeten uit maken, maar als het alleen een dagboek zou zijn, dan zou ik wel een schriftje pakken, dus dat klopt ook weer niet helemaal. En ik ben nu eenmaal gek op getalletjes.

    Tot slot Adri, dat uitzoeken vind ik ontzettend leuk. Over de meest maffe onderwerpen. heb halve nachten zitten zoeken naar info over The glorious revolution, of de P-38 Lightning, of hoe je moet vergulden. Nu verplicht ik mezelf mijn mening op papier te zetten. dat geeft een extra dimensie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. P38 Lightning ? Ga je een dubbele staartboom aan je Mango maken ? ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. :-))) twee mango's aan elkaar knopen en dan zelf ertussen gaan zitten.

    nee, ik wilde weten waarom de P38 een succes was in de pacific, maar niet in Europa. En ik vind het de meest fascinerende jager uit WWII. Waarom die vorm?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat je met 2 sterke en zware propellermotoren (veel) meer stuurbaar oppervlak nodig hebt om voldoende wendbaar te blijven om als jachtvliegtuig te functioneren ?

      Sinds de Amerikanen tegen de Japanners eerst verliezen leden doordat de Mitsubishi Zero veel wendbaarder was en zou blijven, en daarop met de tactiek op de proppen kwamen in een powerdive met enorm zwaar gemotoriseerde, zwaar bewapende en goed bepantserde en dus bepaald niet lichtgewicht jagers langzamere tegenstanders aan stukken te schieten die daar veel verliezen bij leden krijg je dat soort oplossingen. P47 Thunderbolt, F6F Hellcat, F4U Corsair...zware overgemotoriseerde bakbeesten. Eigenlijk is alleen de P51 dat niet en enkel omdat ze die bouwden om de Engelsen iets te bieden wat op de Spitfire leek...

      Bovendien kan je met een zwaar en enorm krachtig gemotoriseerd jachtvliegtuig jezelf ook in veiligheid brengen met zo'n powerdive, wat vaak ook nog goed tegen de Duitsers werkte. Die bij gevaar liever krachtig uitweken of klommen, iets wat die Amerikaanse vallende bakstenen weer niet goed konden volgen ;-)))

      Verwijderen
  9. Ha Quezzzt,
    Had een hele text wall geschreven, publiceert Blogger 'm niet...daarna batterij ipad leeg...hierbij de korte versie: die P-38 is van 1937, ruim voor Pearl Harbor, en bleef, met aanpassingen zo ongeveer de snelste jager van de Amerikanen tijdens de hele oorlog, met de grootste actieradius en ook nog behoorlijk wendbaar. Er zit juist een leuk stukje aerodynamica in die gekke vorm: Door alle flappen recht achter de propellors te zetten, konden ze juist veel kleiner blijven. Met a-symmetrische remflappen erbij, werd ze ongelofelijk wendbaar, bepaald geen vliegende baksteen. Echter, dan moest je wel heel goed op het toestel getrained zijn. De Amerikanen waren dat (o.a. door Charles Lindbergh), maar de Britten hadden na de Battle of Britain alleen nog maar groentjes. Verder zaten de Amerikanen in hun shorts boven de Pacific, maar in Europa was het snijdend koud op grote hoogte (begeleiding van nachtbommenwerpers en vluchten naar Rusland). Dan is het best een probleem als je niet vlak achter een lekker warme motor zit, en er geen verwarming in het toestel zit...

    BeantwoordenVerwijderen