donderdag 20 december 2012

Waarom een velomobiel?

Tot ruim een jaar geleden fietste ik dagelijks een kwartiertje van huis naar werk; echte stadsritjes. Lekker even de frisse wind langs mijn kop, goed wendbaar door het verkeer, goed overzicht omdat je hoog zit. Nadelen: soms als een verzopen kat door de stromende regen naar het werk. Gepruts met regenpak en hoezen over de schoenen.

Inmiddels is de woon-werk reisafstand wat langer geworden: 17km van Delden naar Oldenzaal.
Ook bestaat de kans dat het de reisafstand meer dan 20km wordt; we hebben verhuisplannen.

De auto?
+ Snel: in 20min op mijn werk. Gelukkig heb ik geen files.
+ Erg comfortabel
+ De kinderen kunnen mee, veel bagageruimte
- Geen conditietraining
- Geen frisse lucht
- Milieuverontreiniging
- Hoge aanschafprijs (tenminste, als we een 2e auto zouden aanschaffen)
- Hoge onderhoudskosten (van het jaarlijks onderhoud kan je bijna een velomobiel aanschaffen)
- Brandstofkosten, wegenbelasting, verzekering

Na een paar weken was ik dat helemaal zat en begon ik mijn fiets te missen.

Fietsen?
+ Frisse lucht
+ Conditietraining
+ Lage aanschafprijs
+ Goedkoop in onderhoud
+ Geen brandstofkosten, wegenbelasting
+ Wendbaar en handzaam
- Geen bescherming tegen weer en wind
- Zadelpijn?! Die had ik niet op mijn korte stukjes fietsen, maar nu dus wel...
- Relatief lange reistijd (>45min)

Dus, fietsen is leuk, maar niet erg comfortabel en ook niet snel genoeg.

Een racefiets?
Kan, gaat vast wel sneller dan mijn Batavus Stabilo van 25kg. Maar als ik naar andere racefietsers kijk, is de snelheidswinst niet heel hoog. En nog word ik nat als het regent. Om van zadelpijn maar niet te spreken. En, ik vergeet het bijna te melden: mijn zwager maakt elke week de ketting en derailleur van zijn racefiets schoon. Lekker werkje...elke week...dat gaat dus niet gebeuren.

Een brommer?
Tsja, die combineert de nadelen van een auto (geen conditietraining; milieuverontreiniging) met die van een fiets (nat worden). Als je erover nadenkt is het een onbegrijpelijk vervoersmiddel.

Een velomobiel!
+ Frisse lucht
+ Conditietraining
+ Comfortabel
+ Snel (mijn doel is 30min)
+ 'Spatwaterdicht'
+ Lage onderhoudskosten
+ Geen brandstofkosten of wegenbelasting
+ Onderhoudsarm tov een fiets met open ketting/derailleur
- Hoge aanschafprijs
- Minder zichtbaar in het verkeer, althans dat zegt men (waarover later meer)
(-) Minder wendbaar dan een fiets, maar dat is op mijn route geen probleem: 'immer gerade aus'
(-) Ruimte nodig in je schuur/garage, maar ook dat is voor mij geen probleem
(-) Geen kinderen achterop, maar dat zou ik met een fietskar kunnen oplossen

Kortom, heel veel voordelen en voor mij maar 2 nadelen. Ik zat vooral flink tegen die aanschafprijs aan te hikken. Nieuw zo'n 6000 euro, en lang wachten tot 'ie klaar is. Tweedehands gauw 4000 als je een goed onderhouden, betrouwbare velomobiel wilt. Daar kan ik een tweedehands auto van kopen. Zucht. Waarom dan toch tot aanschaf overgegaan? In tegenstelling tot een auto is een velomobiel redelijk waardevast. Als het geen succes is, verkoop ik hem met niet al te veel verlies. Onderhoudskosten zijn ook een fractie van die van een auto. Dus op zoek naar een tweedehands velomobiel.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten