woensdag 6 maart 2013

(Winter)achterbanden voor de Mango: Marathon GreenGuard

Afgelopen weekend heb ik de ketting, tandwielen en derailleurs schoongemaakt, een vierpuntsgordel geplaatst (waarover later meer) en eindelijk De Marathon GreenGuard als achterband getest in een uitroltest. Zie 4 eerdere posts over (winter)banden voor de Mango.

Smeren had ik al weleens gedaan maar het schoonmaken van de ketting werd echt een keer tijd. Ik vond hem al een beetje viezig toen ik Magic Bullet kocht, inmiddels 1200km geleden. Op advies van mijn race-fiets-gekke zwager uitsluitend een droge doek gebruikt. Schoonmaakmiddelen zouden ook de olie uit de schakels weghalen en dat wil je niet. Her en der kwamen wat zwarte klonten uit de wieltjes tevoorschijn. Die hadden er misschien eerder uit gemoeten. Daarna alles licht gesmeerd. Op weg naar het uitrolviaduct klonk het allemaal weer als een zonnetje.

Aldaar aangekomen was het bewolkt, een droog tot licht vochtig wegdek, 7-8 oC, 1020mBar en 2Bft N (in de rug). Slechts gedurende 1 kort moment kwam er tijdens de tests een waterig maarts zonnetje door, dat de metingen niet beinvloed kan hebben.

Vandaag test ik de volgende 20 inch achterbanden: ingereden Marathon Supreme (735km) en de nieuwe Marathon Greenguard ten opzichte van mijn referentieband, de oude Kojak draadband. Voor heb ik de Durano's op 8,5 bar, alle achterbanden zitten op 5 bar.

De Kojak referentie breekt dit keer alle records: 773m uitrollen en 28km/h max snelheid. Dit moet het gevolg van het schoongemaakte mechaniek zijn, mogelijk in combinatie met de zwakke rugwind. Temperatuur, luchtdruk en vochtigheid van het wegdek waren vergelijkbaar met eerdere testcondities. Gelukkig normeer ik ten opzichte van deze standaardband, anders viel er weinig te interpreteren.

Een en ander heeft tot gevolg dat de meetfout op de referentieband tussen de dagen iets toeneemt. Nog steeds een nette relatieve standaard deviatie (RSD) van 6% op de uitrolafstand en 4% op de maximale uitrolsnelheid tussen de dagen. Alle metingen binnen 1 dag hebben nog steeds een RSD van 0.7 - 1.5% voor zowel snelheid als afstand.

25mm Velg            
Achter Type Maat ETRTO (Inch) Biba Druk (bar) Afstand (%) Snelheid (%)
Kojak draad 35-406 (20x1.35) SV6 5 100% 100%
Kojak draad 35-406 (20x1.35) SV6 4 98% 99%
Kojak draad 35-406 (20x1.35) SV6 3 96% 98%
Marathon Supreme vouw 42-406 (20x1.60) SV7 5 90% 92%
Marathon Supreme ingereden vouw 42-406 (20x1.60) SV7 5 93% 96%
Marathon Greenguard draad 47-406 (20x1.75) SV7 5 99% 99%
Alle metingen tenminste 3x uitgevoerd. Alle waarden ~1% RSD. Let op: de Kojak is als draad en als vouwband beschikbaar. De Marathon in 20 inch als 47-406 en als 40-406. De keuze is reuze in 26inch. Resultaten laten zich niet zomaar vertalen naar andere maten. 

Ruim 700 km inrijden verbetert de prestaties van de 20 inch Marathon Supreme. Helaas is hij onder de beschreven testcondities nog steeds beduidend trager dan de oude Kojak, zelfs als die tot slechts 3bar is opgepompt. De Supreme is een dure, trage, luidruchtige, oncomfortabele band met als enige echte voordeel dat het een vouwband is, zodat hij makkelijk mee kan als reserveband. De grip is wel wat beter dan van de Kojak, maar niet bijzonder.

 
De Marathon GreenGuard is niet echt praktisch om mee te nemen als reserveband.
Een durano ligt erachter.

De Marathon GreenGuard is een grote draadband die niet erg geschikt is als reserveband om mee te nemen. De band legt iets lastiger om dan de Kojak, maar geeft geen echte problemen.

De gloednieuwe Marathon GreenGuard is niet significant trager dan de oude Kojak bij de gegeven condities.  Na inrijden zou de GreenGuard weleens sneller kunnen zijn...Ook de pendeltests van Wim Schermer laten maar een marginaal verschil zien tussen de GreenGuard en de Kojak met de 26 inch banden bij 5 bar, met de Kojak als iets tragere band. Andere voordelen van de GreenGuard ten opzichte van de Kojak zijn: betere antilekbescherming, langere levensduur (beiden volgens Schwalbe) en beter te rijden bij lage druk (Pendeltest Wim Schermer). De Kojak geeft wat meer comfort (Test Kees van de Fietsbond), maar ook de GreenGuard lijkt me tot nu toe een stuk comfortabeler dan de Supreme.

Waarom de GreenGuard gekozen als testband? Ik was op zoek naar een winterband als alternatief voor de gladde Kojak, waarmee ik dwars op de parkeerplaats heb gestaan. Na aanschaf van de Supreme blijkt de rolweerstand daar zwaar van tegen te vallen. Na aanschaf van de Green Guard blijkt weer uit de tests van Wim Schermer dat deze band verbazend slecht presteert qua grip onder winterse omstandigheden, helaas. Eigenlijk valt hij dus af als winterband. Dit is mijn lijstje met overige afvallers van winterbanden:

Vredestein Perfect Moiree - matige lekbestendigheid en ernstige problemen met omleggen
Schwalbe Big Apple - past mogelijk niet op een Mango Sport
Marathon Supreme - gekocht, redelijke grip (2x met achterwiel uitgebroken, 2x grip terug gekregen) maar hoge rolweerstand en slecht comfort.
Continental Top Contact Winter - uitstekende grip, maar beperkte antilekbescherming (misschien Michelin Protek als biba gebruiken?!), hoge rolweerstand, beschikbaarheid van 20 inch maat voor de Mango is mij onduidelijk.

Conclusie
Omdat de GreenGuard geen betere grip heeft dan de gladde Kojak in winterse condities (Wim Schermer), heb ik dit jaar geen bevredigende winterband gehad. Gelukkig is de winter voorbij en kan ik de GreenGuard nu als betrouwbare, vrij snelle 3-seizoenen band gebruiken. De Supreme is onbevredigend als band. Alleen als reserveband voldoet hij. Opgevouwen verdwijnt hij hops in het ruim.

Naschrift
De maandag na mijn bandentest verpulver ik op de GreenGuard mijn PR van 31.6km/h naar 34.2km/h gemiddeld over 19km, maar liefst 8% sneller. Ook klokt zelfs mijn GPS eindelijk eens een topsnelheid van meer dan 50km/h. De redenen zijn niet alleen de GreenGuard maar ook de schone ketting en de bandenspanning die eindelijk terug omhoog kon na al die gladheid. Tot slot kan ik met de vierpuntsgordel beter de mijn kracht op de fiets overbrengen.

12 opmerkingen:

  1. I wish I could say winter was over. We just had 20 cm. of snow yesterday. No riding for me for a couple of days until they get the streets cleaned. Enjoy your spring weather!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fietsen op kracht is nooit grappig :)

    Netjes rondtrappen op souplesse dat is echt de manier om de knieën heel te houden. Op kracht ga je op den duur klachten krijgen.

    Of heb ik je nou verkeerd begrepen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel eens aan Marathon Plus gedacht? Wat mij betreft de ideale allround foresenband. Ik fiets er het hele jaar op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Kevin, Always fascinating to see these differences in climate. I just checked, but Winnipeg is actually slightly more southern than Amsterdam (49 vs 50 degrees). Bobslee Strada at Kinsarvik, Norway is even at 60 degrees. Still, we have a milder climate here in Europe due to the predominant winds from the Atlantics.
    @Wim, Je hebt voor een groot deel gelijk hoor. Ik ben nog aan het zoeken naar de ideale trapfrequentie en mijn souplesse is na 3 maanden velonauten zeker nog niet ideaal. Toch is een vierpuntsgordel een aanrader voor iedereen denk ik, niet alleen qua veiligheid. De vierpuntgordel fixeert het lichaam op de stoel en haalt alle speling (=verloren energie) weg. In mijn specifieke geval zak ik nog weleens onderuit als ik moe word. En moe word ik op 19km, zeker met die @#$-Supreme.
    @Paul, Ik was op zoek naar een winterband met vergelijkbare of betere rolweerstand dan de Kojak maar een betere grip en goede antilek (ja, ik maak het me niet makkelijk). Van alle Marathons waar ik testresultaten van kon vinden had de Marathon Plus de slechtste rolweerstand. Zie bijv pendeltesten Wim Schermer. Niet echt een optie voor mij. De Supreme die ik als 1e kocht blijkt een gekke band, de maat die Wim in zijn pendel heeft gestopt heeft een lage rolweerstand, maar de 20inch op de Mango raad ik je af.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Keven, I hear the birds singing while typing this blog. Yesterday was a beautifully sunny day and one could feel winter disappearing. Today is a bit cloudy but temperature is up again to 14oC. When would you typically expect spring in Winnipeg? Early March is according to the book in the Netherlands.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had ook al ondervonden dat de Greenguard een mooie middenweg voor de koude periode is, wel behoorlijk lekbestendig maar toch ook niet echt langzaam. Bij regen is er trouwens niks mis met de remweerstand ervan maar dat zul jij niet merken gezien het je achterband is.

    Ook dat de perfect Moiree nog goede grip blijft houden bij gladdigheid wist ik al uit ervaring maar niet in verhouding tot andere banden. Dat komt gewooon door de lamellen van de perfect Moiree die als vervelende eigenschap hebben dat er steentjes vast komen te zitten. Ik heb in 7 maanden evenzoveel lek gereden met die banden, ik vind ze niet fijn.

    Beide bovenbeschreven banden schieten wel ernstig tekort op comfort in mijn ondervinding. Soepele vouwballonbanden rijden zoveel lekkerder. Maar daarvan is de lekbestendigheid dus minder. Al reed ik 1000 km lekvrij op mijn F-lites en zijn ze niet lekgegaan terwijl ik de Strada nog had. Ik leg F-lites en de bekende SuperMoto weer zo snel mogelijk op de Quest nu. De greenguards hebben het goed gedaan, maar ik wens iets comfortabeler te rijden ipv rammelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Quezzzt,
    Ah je begint alweer praatjes te krijgen. Dat is goed nieuws! Dat de PM een matige lekbestendigheid heeft was ik vergeten te melden. Voeg ik toe. Dank.
    F-lite en SuperMoto passen niet op de Mango. Beiden zijn mij trouwens niet lekbestendig genoeg. Voor de F-lite is dat van horen zeggen, van de SuperMoto geeft Schwalbe dat zelf al aan. Heb jij de Big Apple overwogen ipv SuperMoto? Lekbestendig, zeer comfi en lage rolweerstand volgens Test Kees vd Fietserbond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je een Sinner Mango of een velomobiel.nl Mango ?

      Volgens velomobielonderdelen.nl passen de F-lites wel op een Sinner Mango. En dan natuurlijk x 3.

      Verwijderen
    2. De Mango Sport komt van Sinnerbikes, dus ook Magic Bullet. Harry van Sinner raadde mij de F-lites sterk af, ook voor zijn eigen Mango Sport, tenminste als je ooit nog door de bocht wilt kunnen. En dat wil ik wel graag. Maar ja, hij levert geen F-lites en Velomobielonderdelen.nl juist wel. Aangezien ik al 1 bandenmiskoop heb, is voor mij negatieve info belangrijker dan positieve.

      Verwijderen
  8. Hallo Magic,

    Ik ben wel benieuwd naar je 4-puntsgordel, ik heb zelf ook altijd de neiging om naar de gordel te zoeken als ik in de Strada lig/zit, net als in de auto dus.
    Gefixeerd zijn zal zeker voordelen hebben.
    Kijk al uit naar je volgende blog als die over de gordel gaat!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Adri,
    Leuk te lezen dat mensen echt geinteresseerd zijn. Thanks. Ik ben niet van plan je lang te laten wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Magic,

      Quezzzt zegt dat de F-Lite op een Mango passen, dat is wel zo, maar niet op een Mango Sport! De F-Lite zou wel passen op een Mango+ omdat die iets andere (wijdere) wielkasten heeft. Niet kopen dus, Harry L. heeft gelijk!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen