dinsdag 25 december 2012

Velomobiel Test Verslag: Quest, Strada

Op naar de buurman van Alligt, Velomobiel.nl. Hier kan ik in de Quest en de Strada rijden.

26" achterwielen
Zowel de Quest als de Strada hebben een 26" achterwiel en 20" voorwielen, terwijl de meeste overige velomobielen 3x 20" wielen hebben. Een 26" achterwiel komt met voor- en nadelen. Belangrijk voordeel is dat de Quest en Strada geen tussenas nodig hebben; er loopt 1 ketting van de trapas naar het achterwiel. Met een 20" achterwiel is de tussenas noodzakelijk als extra 'versnelling' en zijn er dus 2 kettingen, anders zouden er te grote krachten op de enkele ketting komen. Daar hebben Quest en Strada geen last van. Dit levert een eenvoudigere, stillere en lichtere overbrenging op. Daartegenover staat dat het grotere achterwiel meer torsie op het frame veroorzaakt, zeker bij de enkelvoudige ophanging waar Velomobiel.nl (gelukkig) voor heeft gekozen. Hierdoor is een zwaarder frame nodig, waardoor er uiteindelijk geen echte gewichtsbesparing is. Zelfs met dit zwaardere frame 'zwabbert' een Strada achter meer dan een Mango. Een ander belangrijk voordeel is een lagere rolweerstand door de grotere diameter van het wiel (zie de bandentests van Wim Schermer). Tot slot zal je altijd 2 reservebanden bij je moeten hebben, zowel 26" als 20" en heb je wat minder bergruimte door de grotere wielkast. Door deze benadering van Velomobiel.nl is er wat te kiezen. Immers, bij Sinnerbikes in Groningen kan je terecht voor de 20" Mango. Voor een 20" Quest zal je op zoek moeten naar 2e hands.

26" vs 20" achterwiel
+ lagere rolweerstand
+ eenvoudigere, stillere overbrenging
Geen gewichtsbesparing
- meer torsie op het achterframe
- twee sets reservebanden nodig
- minder bergruimte

De Quest

De Quest is de enige geteste velomobiel met gesloten wielkasten, voor verlaging van de luchtweerstand. Om dezelfde reden heeft de Quest een lange staart, waarlangs de wind netjes kan wegvloeien. De gesloten wielkasten geven de Quest wel een draaicirkel die gelijk is aan die van een grote middenklasse auto...11m. De Quest is laag, maar niet zo laag als de WAW. Hierdoor blijft hij praktisch in het nemen van drempels. Al met al zit de schoonheid van deze machine vooral in het 'vorm volgt functie'.

Het instappen is makkelijker dan in de WAW, maar een stuk lastiger dan in de Orca of de Alleweder 6. Ook de afwerking bevindt zit ergens tussen Orca en Alleweder. Vooral de bedieningselementen op het stuur vind ik niet passen bij zo'n duur produkt; dit geldt ook voor de Alleweder.

Op naar het geniepige paadje. Ook in de Quest geeft het zitje veel steun bij het trappen.  Met de Quest heb ik iets beter zicht dan met de WAW, maar minder vertrouwen omdat scherp bijsturen geen optie is.  Ik stuur netjes tussen de betonblokken door en draai de dijk op. Draai dan, draai dan! denk ik. Traag zwaait de Quest de bocht om en ik zit aan de overkant van de weg met 1 wiel in de berm. Dit is niks voor mij. Rustig terug terug de weg op rijden en dan zet ik aan en ik haal dezelfde 35km/u als met de WAW, maar ik rem pas een stuk dichter bij de volgende bocht. Deels doordat ik pas later kon starten, maar ook had ik het idee dat de WAW beter versnelde (lichter). Verder merk ik bij het aanzetten het zwiepen van het achterwiel, net als een racefietser die een sprintje trekt. Een vaak gemelde zwakte van de Quest is het afbreken van de beugel achter het zitje. Zou dat het gevolg zijn van deze extra torsie door het 26" wiel?

Al met al zou ik een tevreden Quest rijder kunnen zijn als ik alleen maar rechtuit door de polder of over de dijk zou hoeven. Maar in mijn situatie ga ik geen voordeel halen uit hogere topsnelheid door lagere luchtweerstand.  Voor die tijd moet ik alweer een bocht om.

De Strada
...en dan is de Strada een veel betere keus. In veel opzichten is de Strada identiek aan de Quest en dat is precies de bedoeling van Velomobiel.nl. Dezelfde techniek, dezelfde instap, maar meer wendbaarheid door open wielkasten en daardoor meer luchtweerstand. Al met al vind ik persoonlijk de Strada fraaier ogen. Ik laat me in het zitje glijden en ik rijdt weg. Voor het eerst heb ik het gevoel dat alles klopt. Het zitje helpt om kracht op de pedalen te zetten, de Strada snijdt de bochten lekker aan, accelereert vlot (maar niet zo snel als de WAW blijkt achteraf uit mijn GPS track), en ik blijf zo lekker op tempo. Ik zit laag, maar hoog genoeg om alles te zien en ik denk dat de meeste drempeltjes geen enkel probleem zullen zijn. Vlot langs de betonblokjes de dijk op, aanzetten met hetzelfde zwiepje in de kont als de Quest en ik haal zonder moeite bijna 37km/u. Ik rem veel minder hard voor de bochten en uiteindelijk ben ik ruim 2 minuten eerder terug dan met de Quest. Bij Velomobiel.nl zijn ze verbaasd, maar ik denk dat het logisch is. Mijn parcours had veel bochten en mijn benen hebben (nog) niet de power om tot de hoge snelheden te komen waarbij de lagere luchtweerstand van de Quest werkelijk een voordeel wordt. En dan is de Strada gewoon sneller dan de Quest. Voor mij is de Strada een testwinnaar: snel, wendbaar, praktisch, redelijk netjes afgewerkt (het enige verbeterpunt) en een fraai uiterlijk. Ik ga alleen de Mango nog testen.

Noot achteraf. Ook de WAW heeft een 26inch achterwiel. Dit was me tijdens het testen niet opgevallen omdat hij voor mij af viel om andere redenen.

2 opmerkingen:

  1. "...terwijl alle overige velomobielen 3x 20" wielen hebben."
    Toch even nuanceren. Ook de Belgische WAW (fietser.be) heeft achteraan een 26"-wiel. Lang voor de andere velomobielen trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste eeuwige reiziger,
    Je hebt gelijk. Dat was me nog helemaal niet opgevallen en ik heb notabene een proefrit erin gemaakt. Ik zal het aanpassen in de tekst.
    Dank!

    BeantwoordenVerwijderen