zaterdag 26 januari 2013

En toen was er licht: een geweldige hoofdlamp (1)

Xeccon S14 Review

Vooral de binnenwegen zijn vaak onverlicht hier in Twente. Goed voor het milieu en tegen lichtvervuiling, maar een tikje onhandig als ik na zonsondergang over 's heren wegen wil doortrappen.

Van het begin af aan heb ik het in het donker moeilijk gevonden om afslagen te vinden met de twee Busch und Mueller IQ Speeds. De reden is dat ze vooral keurig rechtuit schijnen. Zijwegen, vooral linksaf, overzie ik niet goed en bij de apex van een bocht blijf ik liever weg in het donker, want voor ik het weet zit ik naast de weg.

Een hoofdlamp op mijn helm kan dit prima oplossen. De lamp draait dan mee met mijn hoofd en zo kan ik alles goed belichten.

Dus, op zoek naar een LED lamp. Op Internet blijkt dat lampen met de Cree XM-L T6 of U2 LEDs enorm hoge lichtopbrengsten geven bij relatief laag verbruik. Mijn oog valt op goedkope Chinese fietslampen of de nieuwe Fenix BT20 (ook Chinees, maar minder goedkoop). De laatste heeft een doordachte dubbele lichtbundel, met een breed veld dichtbij en een bundel ver weg. Handig, de toppen van de bomen worden niet belicht en tegenliggers niet verblind.

Ik ga voor de Fenix, maar helaas, 1 maand levertijd en een maand later nog steeds 1 maand levertijd bij www.knivesandtools.nl. Dit betekent dat ik de lamp pas zou krijgen als de winter vrijwel voorbij is. Dus dan maar een 'goedkope' Chinees. Op www.miniinthebox.com kan ik voor ca. 60 euro een lamp, batterij en lader kopen, excl shipment kosten. Dit is een Chinese site en ik schrik terug van verhalen over verdwenen verzendingen, invoerrechten en spontaan ontbrandende laders of batterijen (geen CE keur). Toch maar een Nederlandse site. Tot mijn verbazing heeft www.mtb-led.com lampjes met een Cree U2 LED voor een vergelijkbare prijs. Bovendien zijn hun artikelen postief getest op http://www.mountainbike.be/techniek/accessoires/20121022_xeccon-s12-en-spyker-1206

Ik kies de Xeccon S14 1200 lumen. Een compact, waterdicht lampje (55x42mm) met een nette NL, CE gekeurde lader. Er zit een flinke accupack bij, in een schokbestendige neopreen behuizing. Ook de bediening is eenvoudig (drie standjes: Hi, Lo, Strobe en uit). Montage kan op mountain bike stuur of met meegeleverde strap op een helm. Wordt het niets, dan kan ik hem altijd nog goed op mijn boot gebruiken. Hup, bestellen maar. Dat was woensdag avond. Tot mijn verbazing wordt de lamp vandaag al geleverd op mijn werk, dus meteen uitproberen.

In het kort: geweldig!

Alles ziet er zeer verzorgd uit. De lamp is van stevig aluminium, de batterij goed verpakt en de bedrading geeft me meer vertrouwen dan die van de accu van Magic Bullet zelf. Stekkertjes klikken stevig vast en zien er inderdaad spatwaterdicht uit.

Even aanzetten. Dit is verblindend veel licht! Overdag is zelfs de spiegeling in het raam onprettig. Deze lamp kan echt oogschade veroorzaken. Bovendien heeft de lamp een brede, perfect ronde bundel. Dat betekent dat ik 's nachts elke tegenligger verblind. Let op, dit is zelfs strafbaar! Van een stukje tape maak ik daarom een provisorisch kapje. Zie onder het resultaat.


Zij- en bovenaanzicht helm met Xeccon S14. Let op het provisorische kapje en op wegwerken van het snoertje.

Het provisorische kapje van dichtbij. Ook de gele Cree U2 LED is goed te zien.



Het effect van het kapje op de bundel. De bundel is eigenlijk een perfecte kegel, maar is nu naar boven afgekapt.

De lamp heeft een duidelijke hot spot (beeldhoek 19 graden) met daar omheen een grote diffuse bundel (beeldhoek 76 graden).

Het gewicht. Belangrijk voor een hoofdlamp is dat hij niet te zwaar is. De Xeccon S14 weegt 130g op mijn weegschaal en ik merk niet dat hij op mijn hoofd zit. De battery-pack (4x 18650) weegt 282g en zou volgens de Belgische test (op de vrijwel identieke S12) 4 uur mee gaan met groot licht.

Toevoeging 13 Feb 2013. Dit zijn mijn testresultaten voor brandtijd, na enkele laadcycli van de batterij. Op high is de brand tijd half zo lang als gerapporteerd voor de S12:

Brand tijd High @ 20oC (hrs)
2:00
Brand tijd Low @ 20oC (hrs)
5:30
Laad tijd @ 20oC (hrs)
2:00
Afmetingen lamp (LxD mm)
55x42
Gewicht lamp (g)
130
Gewicht batterij (g)
282

Het kapje gebuik ik niet meer omdat het geen effect heeft voor tegenliggers.

5 opmerkingen:

  1. Hoi MB,
    Als ie bevalt, wat voor merk/type helm is het? Ik vind 'm wel mooi. Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Zeegerd,
    Het is een Human Nature skihelm, vd ANWB. Dat skihelmen niet geschikt zouden zijn als fietshelm is een fabeltje. Alleen de ventilatie is minder. De earpads kunnen eraf en dan gebruik ik hem ook bij 10-15oC. Heb nog geen zomerervaring, maar ik denk dat ik dan aan een fietshelm moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij bevalt dus goed. Het stelwiel achter maakt dat ie goed past. Wel belangrijk daarop te letten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt MB,

    Zo te zien verkopen ze die niet meer.

    Nog een mooi helmmerk voor in de Mango:
    http://www.sinner.eu/shop/shop/winter13/skihelmen/alle-skihelmen/

    ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. The article was up to the point and described the information about education and learning. Thanks to blog author for wonderful and informative post.

    Zaklamp | K Natics Blogger

    BeantwoordenVerwijderen