maandag 7 januari 2013

(Winter) banden voor de Mango (3)

Vervolg Achterband
Voordat de Marathon Supreme en de Kojak met elkaar vergeleken kunnen worden, moet ik een helling vinden waar ik vanaf kan rollen voor een uitrolproef. Ik wil een recht stuk weg, berg af en niet te ver bij huis vandaan. Ik kies het viaduct van de Deldensestraat van Borne naar Delden over de A35/A1. Helaas loopt dit in zuidwestelijke richting, pal tegen de overheersende windrichting, maar het is een bosrijk gebied, dus ik denk dat het met de wind wel meevalt.

Om de uitrolproef te valideren, ga ik op twee verschillende dagen meten: 01 en 06 jan.
Op beide dagen zijn de weersomstandigheden redelijk gelijk: droog, maar een vochtig wegdek, 7-9 oC. Op 01 jan is de luchtdruk iets lager (1004 vs 1025mBar) en de westelijke wind iets harder (3Bft vs 2Bft).

Op 01 Jan test ik de Kojak met 5Bar en 3Bar. Op 06 Jan met 4Bar en 5Bar. De Durano's voor hebben beiden 8.5Bar op beide dagen. Magic Bullet en mezelf probeer ik beide dagen zoveel mogelijk hetzelfde te houden. De schuimkap gaat erop en ik probeer kleding en gewicht zo veel mogelijk hetzelfde te houden. Ik start vanuit stilstand en zet af met 1 hele slag in het laagste verzet tot minder dan 6km/h.
Ik meet met mijn fietscomputer (Cateye Enduro 8) de afstand vanaf een vast startpunt op het viaduct. Ook meet ik de topsnelheid met de Cateye. Dit is nauwkeuriger dan met de GPS, die met nogal een vertraging de snelheid meet. Op 06 jan meet ik met een meetlint de verschillen in afstand na. Dit is preciezer dan de 10m nauwkeurigheid van de Cateye, maar het blijkt geen effect te hebben op de resultaten. Op 01 jan doe ik 4 metingen per druk, op 06 jan 3 metingen per druk.


Het vaste startpunt op het viaduct

Alle metingen (afstand en topsnelheid) blijken een standaarddeviatie van minder dan 1% te hebben. Verbazingwekkend klein. Dit is inclusief passerende auto's en uitwijkingen voor fietsers. Gezien de kleine afwijkingen binnen 1 meetserie, rapporteer ik alleen de gemiddeldes. Er ontstaat een mooie trend: 1 bar lagere druk geeft me 2% minder uitrolafstand en 1% minder topsnelheid. Te mooi om waar te zijn: E=mv2?!


 


Uitroltest resultaten bij verschillende druk in de Kojak achterband

 
 
Kojak
 
Top 
01-jan-13
06-jan-13
 
 
Druk (bar)
Afstand (%)
Snelheid (%)
Afstand (m)
Afstand (m)
Verschil
Verschil (%)
5 100% 100% 703 737 34 5%
4 98% 99% 720  
3 96% 98% 675      

Echter, de verschillen in uitrolafstand tussen de dagen zijn groter dan op 1 dag: 5% ipv minder dan 1% op 1 dag. Als gevolg kom ik op 06 jan met 4Bar verder (720m) dan op 01 jan met 5Bar (703m)...Geen idee van de oorzaak, misschien toch de hardere tegenwind op 01 jan?

Hoe dan ook, dit betekent dat ik telkens een 'gouden standaard' moet testen op een testdag. Voorlopig is dat dus de Kojak bij 5Bar en de Durano's bij 8.5Bar. De Marathon Supreme is inmiddels binnen en ligt klaar voor een meetserie.


2 opmerkingen:

  1. He Magic,

    Leuke tests! Ik rijd nu ongeveer 1,5 jaar een 3x20 Quest, dus ook 20 inch achterwiel. Comfortabel rijden kan met de Schwalbe Big Apple, lekker breed en op 4,5 bar snel genoeg, lekbestendig en comfortabel. Bovendien betaalbaar. Ik heb ook Kojak achter gehad, in de winter niet fijn door het gladde oppervlak. M+ is veel te hard, F-lite te snel lek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks Casper, tussen de bomen in het bos had ik nog niet de 20 inch grote appel gevonden. Goede tip. Zal ik zeker testen als de Supreme erg tegen valt.

    BeantwoordenVerwijderen