donderdag 3 januari 2013

Eerste Ritstatistieken: Q4/2012

Zoals beloofd hierbij de eerste ritstatistieken, van het laatste kwartaal van 2012.

Van 18 okt t/m 26 nov ben ik 8x met de bukfiets (Batavus Stabilo, met 7-naafsversnelling, ca. 25kg incl kinderzitje) naar mijn werk gereden, 16.5km per keer. Alle data met mijn GPS track op mijn iPhone 4 (app: Runtastic), alle gegevens gemiddeld over 16 ritten:

gem. snelheid per rit: 21 km/h
max. snelheid per rit: 29 km/h


Van 03 dec t/m 12 dec ben ik 5x met spierpijn (zie mijn ontgroeningsrit van Groningen naar Delden) in Magic Bullet (28kg, 2x 10 derailleur) van of naar mijn werk gegaan. Met spierpijn ben ik gemiddeld 12% sneller, alle gegevens gemiddeld over 10 ritten:

gem. snelheid per rit: 23 km/h (112%)
max. snelheid per rit: 37 km/h (126%)


Van 13 dec t/m 21 dec ben ik 6x zonder spierpijn in Magic Bullet naar mijn werk gegaan. Zonder spierpijn en met verbeterde ademhalingstechniek ben ik gemiddeld 24% sneller. Maximum snelheid zelfs 34%, alle gegevens gemiddeld over 12 ritten:

gem. snelheid per rit: 26 km/h (124%)
max. snelheid per rit: 40 km/h (134%)


De trend is positief, en ook de fietsfrequentie is flink toegenomen. Het gemiddelde snelheidsverschil valt nog wat tegen. Over de spierpijn zullen we het maar niet hebben. Maar er zijn nog wat andere redenen te geven:
1- Door Hengelo heb ik 10+ stoplichten. Voordat ik Hengelo in reed was de gemiddelde snelheid de laatste dagen voor kerst 30+ km/h. Echter, voor elk stoplicht dat ik stond te wachten zag ik het gemiddelde dramatisch afnemen. Als je harder fietst, sta je relatief langer te wachten voor het stoplicht en dat drukt het gemiddelde.
2- Door de stad vind ik eigenlijk meer dan 35 km/h onverantwoord.

Om deze twee redenen en om irritatie van medeweggebruikers te voorkomen, heb ik besloten om in het nieuwe jaar alleen nog om Hengelo heen te fietsen (19.5km).

3- Op mijn bukfiets ga ik als een echte diesel. Ik heb een strak ademhalingsritme en een vaste versnelling. Dat vertaalt zich naar een heel strakke gemiddelde snelheid: slechts 1km/h standaard deviatie. Met Magic Bullet heb ik dat ritme nog niet. Niet alleen mijn ademhaling, maar ook het ideale trapritme heb ik nog niet gevonden. Vaak probeer ik harder te gaan en kan ik daarna het ritme niet meer vasthouden.

Een mooie doelstelling voor het nieuwe jaar: het juiste ritme vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten