woensdag 30 januari 2013

En toen was er licht (4)

Ik ga jullie nog een keer vervelen met mijn nieuwe Xeccon S14 lampje. Allereerst twee filmpjes waaruit duidelijk wordt waarvoor ik het lampje heb aangeschaft.


Zonder hoofdlamp...
 

 
...en met.


Vervolgens was ik wel nieuwsgierig naar de lichtintensiteit van de bundel. Dus pak ik mijn spiegelreflex met spotmeter en laat Magic Bullet de garagedeur beschijnen van ruim 2m afstand en meet ik de belichtingstijd. Dit geeft geen lux of lumen, maar relatieve verschillen in lichtintensiteit van de reflectie op het beschenen oppervlak, precies hoe ik de omgeving zie als ik rond rij met deze lampjes:

BundM IQ Speed lo: 100%
BundM IQ Speed hi: 400%
2x BundM IQ Speed hi: 400%, dus geen hogere intensiteit, maar wel 400% over een veel breder deel van de bundel
Xeccon S14 lo: 400%, dit komt goed overeen met de perceptie van het oog, ik had zelf al de indruk dat deze stand overeen kwam met hi op de BundM.
Xeccon S14 hi: 1600%

Als je dan weet dat de typische fietslampjes-LEDs in de body van de Mango Sport nog eens 16x minder licht geven dan de BundM in de low stand, dan is dat een best groot verschil (256x) met de S14...voor de fotografen onder ons: 8 stops dus het verschil tussen nog net doortekend zwart en wit op een ouderwetse foto.

Last but not least: wat ziet een tegenligger eigenlijk? Nou, dit (BundM IQ Speed high):

 Xeccon S14 low
 
Xeccon S14 high

Foto's genomen van ca. 7m afstand, op 1m80 hoogte (beiden 1/100 f5.6 ISO1600).

In de high stand is de S14 onaangenaam fel, zoals verwacht. In de low stand is de intensiteit inderdaad vergelijkbaar met de BundM, maar minder prettig omdat het licht 'harder' is, het is meer een puntbron. Dit komt omdat je rechtsteeeks in de LED kijkt, terwijl die bij de BundM netjes is afgeschermd. Ook valt me op dat mijn kapje niet veel uithaalt. Dit is nog voor verbetering vatbaar, misschien werkt een diffusor beter. Wordt vervolgd. Liefst zou ik ook een dimlicht grootlicht schakelaar op mijn stuur hebben, maar hoe?! Voorlopig ga ik overal met de lamp op low rijden, ook buiten de bebouwde kom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten