zaterdag 5 januari 2013

(Winter) banden voor de Mango (1)

Op dit moment rijd ik op op de volgende banden: Schwalbe Kojak achter en Schwalbe Durano's voor. Twee incidenten hebben mij doen besluiten om naar alternatieven om te kijken:
1- ik ben lek gereden met een Durano; hij is versleten, dus ik moet wel kijken naar een nieuwe band. Nu zit de nieuwe reserve Durano erop.
2- met een dun laagje sneeuw stond ik opeens overdwars op de parkeerplaats. Zowel de Durano als de Kojak worden door Sinnerbikes als zomerbanden verkocht. Als winterbanden met meer grip adviseren ze Vredestein Perfect Moiree's en Schwalbe Marathon Plus achter, alhoewel sommige medewerkers alle seizoenen met Durano's voor rijden.

Waar zou de perfecte (winter)band aan moeten voldoen? Voor mij is dit de volgorde:
1- Goede grip onder alle weersomstandigheden. Safety first.
2- Goede antilek bescherming. Ik fiets er dagelijks mee naar mijn werk en ik wil geen gezeur onderweg.
2- Lage rolweerstand. De lol van een velomobiel is natuurlijk om hard te gaan...
4- Comfort. Inmiddels heb ik gemerkt dat vooral de Kojak achter niet op te hoge druk moet. Max 4-5bar, anders stuiter ik uit Magic Bullet als ik over een klinkerweggetje ga. Een achterband die bij lage druk goed presteert is dus fijner en veiliger.
5- Prijs/duurzaamheid. Ik vind het niet erg een wat duurdere band te rijden, als hij maar goed presteert, en liefst wat langer mee gaat.

Met dit in gedachten overleg ik met Sinnerbikes.

...en dan blijkt dat er eigenlijk nog een criterium is: goede pasvorm. Ik had er nog nooit van gehoord, maar blijkbaar bestaat het dat banden niet altijd goed passen. Op dit moment schijnen de Perfect Moiree's daar last van te hebben. Ik zie mezelf al prutsen in de stromende regen in het donker omdat Vredestein niet in staat is de juiste maat te maken. Die vallen dus af.

Ook de Marathon Plus blijkt niet ideaal. Wel perfect antilek, maar een beroerde rolweerstand. Dus gaan we verder zoeken naar de ideale (winter)band.

Tijd om eens te gaan kijken op Internet, bijv (kent iemand nog andere recent fietsbandentests op Internet?):

De samenvatting van de rolweerstandtests van Wim Schermer

En de fietsbandentest van fiets.nl

In een volgende blog ga ik kijken wat deze tests betekenen voor de Mango.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten