vrijdag 8 maart 2013

4V: Vierpuntsgordel Voor Velomobiel Veiligheid (2)

Blijkbaar was de vorige blog te lang om een paar punten duidelijk te maken. Dus schrijf ik nog een tekst muur haha! Eigenlijk gaat het me vooral om het eerste kopje. Maar die andere twee vond ik te interessant...

Hoe te bevestigen?
Allereerst heb ik een tijdelijke bevestiging gemaakt, om uit te zoeken hoe de definitieve bevestiging moet worden.

Daarvoor heb ik feedback nodig en die hebben jullie al deels gegeven. Maar ik wil graag meer!

Quezzzt adviseert de handleidingen op velomobiel.nl te bekijken voor de schouderbevestiging. Ga ik doen. Ik denk nu nog aan het doorboren van de schuine alu balk onder/achter het zitje. Andere ideeen?

Verschillende mensen delen mijn zorg dat het carbon stoeltje uitscheurt bij de heupbevestiging. Nu is carbon heel sterk als de belasting maar wat verspreid wordt op het materiaal. Zelf denk ik daarom aan een hoekstripje bijv 2x2x15cm van roestvrijstaal of aluminium. Andere ideeen?

Inkorten van de gordels is een goed idee om verstrikken in de ketting te voorkomen en om gewicht te besparen, hoewel het meeste gewicht in de stalen onderdelen zit.



Werkt het veiligheids-concept?
Dan is er discussie of een gordel de veiligheid verhoogt. Ik ben overtuigd van wel, mits hij goed is bevestigd. De enige manier waarop dit werkelijk kan worden aangetoond is met botsproeven. Als je even nadenkt dan hoeft zo'n onderzoek relatief weinig geld te kosten (met een stuk of vier Questen kan je een eind komen denk ik). Dat wil zeggen, voor een particulier of klein (velomobielproduktie)bedrijf onbetaalbaar, maar voor een instituut als een universiteit zou het wel haalbaar moeten zijn. Ik denk vrij zeker te weten dat er praktijkbotsingen nodig zijn voordat er iets serieus gesimuleerd zou kunnen worden. Als de Universiteit Delft kan meedoen aan diverse recordpogingen met vergelijkbare vervoersmiddelen, dan is er misschien ook interesse in de veiligheid van, iets algemener, low-energy transportation. Is er een velomobilist werkzaam bij een Technische Universiteit die toevallig een groep kent die zich met iets dergelijks bezig houdt?

Het enige wat ik op dit moment kan inbrengen is de vergelijking met auto's.  Elke veertigplusser kan zich nog herinneren hoe kinderen zich vroeger krioelend over de achterbank begaven terwijl er rondgereden werd. Zo niet in ons gezin. Pa was huisarts en zag de gevolgen terug in zijn praktijk. Wij hadden dus gordels achterin, zelfs voordat autofabrikanten die aanboden. En ook voordat het nut van gordels achterin was aangetoond. Was dat alleen een verbetering van het veiligheidsgevoel? Was het toeval dat inmiddels het nut van gordels en kinderzitjes achterin uitgebreid is aangetoond voor alle modellen auto's? Nu zijn ze volledig ingeburgerd. Een vergelijkbare trend zie je bij het dragen van helmen bij skieen en race-fietsen. Ik denk dat het goed is om je gezonde verstand te gebruiken, ook voordat de wetenschap iets heeft aangetoond. Zeker als de investering niet meer is dan 55 euro en wat moertjes en boutjes.

Dan het probleem van te water raken. Dit is een specifiek Nederlands probleem waar ook auto-fabrikanten geen goede oplossing voor hebben. Ik moet er niet aan denken om met kinderen in de auto te water te raken. Met een velomobiel te water maak je zeker meer kans zonder gordel, mits je nog bij bewustzijn bent en inderdaad niet in paniek raakt. Toch raken auto's of fietsen zelden te water bij de ongelukken, ook in Nederland. Dan maar die gordel. Hoewel, sommige velomobilisten rollen met enige regelmaat van de dijk af...die moeten misschien maar geen vierpuntsgordel nemen ;).

Natuurlijk werkt een vierpuntsgordel niet bij alle ongelukken. Maar bij de minder zware ongelukken zal een deel van de energie via de gordel geabsorbeerd worden door de fiets. Ook zorgt de gordel er dan voor dat de rijder beschermt blijft door de bak omdat de rijder in de velomobiel blijft in plaats van er half uit hangt. Dat kan het verschil maken. Bij een zwaar ongeluk is het hoe dan ook ernstig letsel of dood.


Werkt de verbeterde overbrenging van krachten?
Vandaag vloog ik weer naar huis. Op veel stukken 10km/h harder dan vorige week. Alleen een hoveniersbedrijf met graafmachine heeft me vandaag van opnieuw een PR afgehouden door een paar minuten de weg te blokkeren. Voor de zekerheid de wind nog maar even gechecked: 1Bft ZO. Nauwelijks wind dus, en niet eens echt van achter. Natuurlijk, ik geef toe: andere achterband, hogere bandenspanning, schone ketting en hogere buitentemperatuur. Toch blijf ik erbij. Door de heupgordel blijf je beter op het zitje zitten. Stuiteren over klinkers, slecht asfalt of drempels? Het maakt allemaal niet meer uit. Je positie is gewoon altijd goed, bij elke trapbeweging.

Ook dit heb ik niet zelf verzonnen. Een collega wees me op een proefopstelling in het 'Science Center' NEMO te Amsterdam. Daarin kon/kan je kind roeien met of zonder gordel. Het blijkt dat je met gordel veel meer kracht kan overbrengen in de roeibeweging. Heel duidelijk meetbaar in die opstelling en blijkbaar bij (vrijwel) elk kind, anders werkt het niet op zo'n tentoonstelling. De opgegeven reden was simpelweg dat je meer een geheel bent met de machine en minder energie kwijtraakt met ongewenst schuiven op het zitje.

Als je wedstrijden rijdt en toch al honderden euro's uitgeeft aan racekappen, banden, strips en dat soort zaken, dan zou ik het wel weten...

10 opmerkingen:

  1. Hallo Magic,

    Hoeveel van de snelheidstoename uit de gordel komt is alleen vast te stellen door hetzelfde traject onder identieke omstandigheden met en zonder gordel af te leggen. Dat is moeilijk te verwezelijken, misschien eerst zonder, dan met, maar dan gaat de vermoeidheid ook weer meespelen.
    De juiste plaatsing van de gordel zal ook zeker een rol spelen.
    Botsproeven zie ik nog niet gelijk uitgevoerd gaan worden, dat is veel geld uitgeven voor een relatief kleine groep gebruikers.
    Het aangehaalde voorbeeld van de roeitest geeft eigenlijk al aan dat je op de goede weg bent, net zoals je gevoel, en fietscomputer dat ook doen. Maar inderdaad, temperatuur, banden en goed onderhoud spelen allen een rol in deze.
    Al met al zeer interessant, ik blijf dit zeker volgen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga jij geen botsproeven met je Mango doen ?? Je bent zo goed bezig...lol !

    Alle gekheid op een stokje, ik heb niets gezegd over schouderbevestiging, maar over bevestigen in het algemeen.

    Een gat in dunne glasvezel of carbon huid boren gaat je riemen natuurlijk niet houden. Boren in een dikker deel is niet verstandig want dat deel is dik omdat het iets draagt of verstevigd.

    Wat dan te doen ? Welnu daar komt de handleiding van vm.nl om de hoek. Je kunt dus bevestigingen inlamineren in je Mango en GEEN gaten boren. Als inlamineren van een bevestiging de achterbrug kan houden, dan ook de bevestiging voor je riemen.

    Het kan natuurlijk niet op elke plaats maar jij bent ook niet van de bietenwagen gevallen.

    Als je WEL gaat boren moet je die plaats toch dikker maken met ruim eromheen lagen lamineren. Anders trek je bij belasting van je gordel zo de bouten door de dunne huid heen, en heb je nog niets aan je riem.

    vm.nl heeft op hun website bij de tab onderhoud een mooie pdf met plaatjes en tekst wat te doen bij inlamineren van een bevestigingspunt. Duidelijker kan het niet ! En waarschijnlijk de enige deugdelijke weg voor jou...komt dat eens mooi uit !





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog een mooi voorbeeld van trekbelasting op de huid is mijn koppeling voor de kinderkar(ren)

      Wees er zeker van dat aan de andere kant van de huid er flink lagen gelamineerd zijn om die plek te verstevigen, en er niet zondermeer alleen boutjes door de huid geboord zijn. ( in jouw woorden : duh ! )

      Aldus zul jij ook moeten doen...als je al wilt boren want dat hoeft dus niet. Met epoxy smeren is beter....alleen niet voor je gezondheid hehe. Al valt dat mee als je goed oppast.

      Verwijderen
    2. Om aan te geven hoe sterk de standaard huid van de Quest bij de staart is. Ik heb mijn trekhaak op mijn Q66 zelf bevestigd. Slechts 3 gaatjes boren en speciale moeren met verbreding aan de binnenkant gelijmd. Dat is alles. Gewichten tot 40-45 kg hebben daar aan gehangen. Geen extra versteviging nodig gehad.

      Verwijderen
  3. hoi
    ik ben ook bezig om zo'n gordel in mijn fiets te bouwen
    bevestigen gaat bij mij makkelijker omdat er een aluminium koker onder mijn zitje zit, hoef dus niet te boren of te lamineren
    ik had eerst gekeken naar een bosmaaier tuigje omdat daar een paniek sluiting op zit (splitpen er uit en alles is los) maar daar kan ik niet aan komen
    als ik zover ben zet ik wel foto's op mijn blog

    andre

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor jullie tips! Andre, heb jij een foto van die alu koker op je blog? Ik ben wel geinteresseerd hoe dat eruit ziet. Meer input is altijd welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoi
      ik heb even gezocht:
      http://andredronkersalleweder6.blogspot.nl/2012/02/fiets-rammelvrij-maken.html
      achter de bevestiging van het zitje zitten nog vele gaten met schroefdraad dus ruimte genoeg om daar de gordel aan te bevestigen
      en die koker is ook gelijk de rede dat mijn fiets zo veel hoger is als de quest / mango

      groeten, andre

      Verwijderen
  5. Interessante insteek om een gordel te gebruiken. Krachtoverbrenging.
    Ik verschuif op het stoeltje van Q491 altijd naar voren. Met gevolgen voor de trapasafstand. Ook mijn knieen hebben er onder te lijden gehad.
    Met de Q66 had ik dat niet. Die stoel was anders. Nu heb ik een richel van schuimrubber voor mijn billen gemaakt om niet weg te glijden. De heupgordel zou idd ook wel eens kunnen helpen.
    Geen idee waar die te bevestigen. Ik heb er vanmiddag eens naar gekeken nav de blog van Andre. Ik heb niks van aluminium onder de stoel. Er is daar sinds de 26 inch uitvoering geen frame meer. Niet aan gedacht. Achter de stoel zie ik mogelijkheden om eenvoudig aan de klerenhanger vast te maken. Als dat tenminste niet te hoog is. Maar de onderste bevestiging wordt problematisch. Misschien daar waar de stoel aan de body vast zit. Ik ga er nog even over denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit met hetzelfde probleem. De aanhechting van het stoeltje aan de body zit bij mij te ver naar voren, dan gaat de heupgordel over mijn benen heen. Beetje lastig bij het trappen. Dito voor de tunnel tussen de voorwielen. Bevestiging inlamineren op de bodem van de body zou kunnen, maar veel werk en de body is daar niet erg sterk. Blijft het zitje zelf over, daar zit de heupgordel nu. Dat kan ik evt versterken met carbon en/of alu/RVS. De kleerhanger voor de schoudergordel is mogelijk best een goed idee. De schoudergordel moet recht naar achter, niet naar beneden.

      Verwijderen
    2. Trouwens, ik vind de heupgordel goed helpen tegen naar voren verschuiven. Ik kan het je aanraden wat dat betreft.

      Verwijderen