zondag 10 maart 2013

Mijn eerste kwartaal als velonaut, forenzen met een velomobiel als vervoersmiddel

Geen post voor de doorgewinterde velomobilist, maar voor mensen die overwegen om te gaan velomobielen. Sinds begin december heb ik Magic Bullet, een Sinnerbikes Mango Sport demo exemplaar. Dit is mijn eerste velomobiel en ik gebruik hem voor woon-werk verkeer. Hieronder wil ik een samenvatting geven van mijn eerste ervaringen, gedurende dit eerste kwartaal (circa 1200 km).

In het kort: het is geweldig. Het overtreft mijn verwachtingen verre!

Wat zijn de voordelen ten opzichte van gewone fiets of auto?
1- Ik heb nog nooit zoveel plezier beleefd aan forenzen. Het rijgevoel is zoveel leuker dan op een gewone fiets, laat staan de auto.
2- Het is veel comfortabeler, je zit prinsheerlijk en je wordt niet nat. De zit-lighouding kan zich meten met de auto qua comfort. Het is ook 's winters lekker warm. Net als in de auto moet je eerst even opwarmen, maar daarna is het prima te doen. Ik heb nog geen zomerse ervaring.
3- Het gaat veel sneller dan met de gewone fiets. Zie lijstje hieronder:
Auto: 19km, 21min zonder files
Velomobiel: 19km, 33min (PR)
Fiets: 16.5km, 42min (PR)
4- Ik werk dagelijks aan mijn conditie. Dat is met gezin en drukke baan nog weleens een uitdaging, om het mild uit te drukken. Hierdoor voel ik me veel beter dan een half jaar geleden.
5- Ik belast het milieu veel minder dan met de auto.
6- Het is veel goedkoper dan de auto.
7- Ik heb er 2 hobbies bij: Magic Bullet en deze blog ;)

Zijn er ook nadelen? Natuurlijk. Perfectie bestaat niet.
1- Het duurt even voor je weg bent. Door de deels open ketting moet je, net als met een racefiets, minstens clips langs de broekpijpen doen, maar liever een fietsbroek aantrekken. Omkleden dus. Sjaal om, helm op, accu voor de lampen mee, Magic Bullet naar buiten rijden, spullen inladen, batterijen aansluiten, instappen, iphone GPS track starten, schuimkap bevestigen, voeten vastklikken, lampen aan en dan kunnen we een keer gaan rijden. Natuurlijk kan je weg met minder handelingen, maar dat gaat altijd wel ten koste van iets.
2- Met de gewone fiets moet het ook, maar met de auto niet: douchen op het werk. Kost weer 10 min. Iemand omschreef het als een mooie start van de werkdag. Dat klopt zeker, maar als je haast hebt is het toch lastig.
3- Je moet wel een beetje handig zijn. Onderhoud is toch iets meer dan aan een roestige stadsfiets of een auto. Het is zeker minder dan aan een racefiets, maar alles is wel lastig bereikbaar door de bak die er omheen zit. Ik ben 2 keer lek gereden. Naar mijn gevoel is dat een beetje pech. Was ik met mijn gewone fiets lek gereden dan was dat een veel groter probleem geweest. In Magic Bullet heb ik alle plakspulletjes en reserve binnen en buitenbanden klaar liggen. Door de enkele ophanging van de wielen is bandje wisselen zo gepiept. Op een gewone fiets kan je bijna niets meenemen en is banden wisselen lastig.
4- Je moet lak hebben aan wat andere mensen van je vinden. Je bent nogal een verschijning op de weg, en ook familie, buren, vrienden en collega's hebben er een mening over. Vaak positief, maar soms niet: nerdy, gevaar op de weg, geldsmijterij om maar even wat te noemen. Ik moet daar juist om lachen en ga met een lach de confrontatie aan. Duur? Een auto is duur. Zielig type? Ik vind mensen in een PC Hooft tractor zielig. Nerdy? Ja, klopt en daar ben ik trots op. Gevaar op de weg? Dat valt erg mee, ik pas mijn rijgedrag (als ik geen domme fouten maak) aan. Zo rijd ik niet meer door het centrum van Hengelo.

Ieder zijn keus, maar als je binnen 30km van je werk woont, van bewegen en buitenlucht houdt maar niet graag nat regent, stap dan eens in een velomobiel!

11 opmerkingen:

  1. Hoi Magic,

    Dat heb je goed verwoord! Als mede beginnende velonaut kan ik het meeste wel onderschrijven. Of een racefiets meer onderhoud vergt weet ik niet, wellicht heb je gelijk als je net als bij de VM een racefiets ook door alle soorten weer rijdt, maar dat deed ik niet. Nadeel van onderhoud aan de VM vind ik vooral dat je overal zo moeilijk bij kan. Ook een nadeel vind ik dat het ding zowat bij alles wat je aan onderhoud doet op de zijkant moet, dat hebben de Belgen beter bekeken met hun WaW. Lek onderweg heb ik nog niet gehad, wel enkele malen een ketting eraf, zowel voor als achter, wat niet echt makkelijk is bij een Strada in het donker....
    Punt 4 voer ik al jaren in de praktijk uit, dat kan niet volgens sommigen, maar voor mij werkt het heel goed. Met uitspraken als: "Wat zullen de mensen wel denken?" kan ik me echt niet bezighouden.
    Het grote voordeel heb ik nu ook zelf ervaren deze winter, ik heb meer gefietst dan ooit op een 2-wieler gedurende dit fietsonvriendelijke seizoen. Ik kijk uit naar het voorjaar en hogere temperaturen..... Voel me ook heel goed, en mijn gewicht reguleren kost nu totaal geen moeite meer.
    Heb er eigenlijk spijt van dat ik velomobielen niet 10 jaar eerder ontdekt heb!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hoezo fiets op z'n kant?
      ik zet een assteun er onder, dan hoeft niets steeds alles er uit ;-)

      andre

      Verwijderen
    2. Ha Andre,
      Ik leg Magic Bullet alleen op haar zij als ik de achterband wil vervangen, anders moet ik wel heel diep door mijn knieen. Een Alleweder heeft het achterwiel veel beter vrij en dan is dat niet nodig. Helaas moet je daardoor wel weer vaker de ketting en derailleur schoonmaken. Elluk voordeel hep zn nadeel.
      Zijbandje vervangen doe ik door een busje (waar ook de reserve binnenbanden in zitten) onder een steun te zetten.

      Verwijderen
    3. Welke derailleur ? Precies om die reden steekt er bij mij een versnellingsnaaf in. Dat geeft dan weer andere uitdagingen ;-)

      Verwijderen
    4. voor mij ook, welke derailleur, ik heb een rohloffnaaf

      Verwijderen
    5. Ik vond de rohloff naaf niet fijn, zie mijn label Rohloff naaf voor de paar posts erover vroeger op mijn blog. Maar dat is heel persoonlijk. De ketting blijft nog steeds vrij met de Alleweder en zal dus vaker moeten worden schoongemaakt dan met een Mango/Quest/Strada. Dat heeft mijn keuze voor een Mango of Strada mede bepaald.

      Verwijderen
  2. Ha Bobslee,
    Met het onderhoud doelde ik op de open ketting van een racefiets. Mijn zwager ( ook 20 km op en neer maar dan met racefiets) moet die wekelijks poetsen, hoeft niet met een velomobiel. Tenminste, als je er 1 uitzoekt met afgesloten ketting. En dat heeft nou net de WAW weer niet. Je hebt gelijk dat je overal slecht bij komt. Zal ik toevoegen, da's wel een echt nadeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeer herkenbaar overzicht!
    Eén kanttekening: die 10 minuten douchen spaar je natuurlijk voor vertrek van huis uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Je moet wel een beetje handig zijn. Onderhoud is toch iets meer dan aan een roestige stadsfiets of een auto."
    Is dat zo?
    Ik kan helemaal niets buiten banden plakken en de ketting terugleggen, rijd toch al 4 jaar quest/strada/mango :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Douwe, Idd! Alleen pakt de praktijk bij ons gezin met 2 kleine kinderen toch telkens iets anders uit.
    @ligfiets, Ik hoop dat je zo nu en dan toch ook de ketting schoonmaakt en smeert. Rechtsboven op mijn blog het lijstje met klusjes die ik aan Magic Bullet heb gedaan. Weinig schokkends, maar oneindig veel meer dan ik ooit aan mijn roestige stadsfiets heb gedaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien doe je er ook oneindig veel meer kilometers mee ? Ik vond ook dat mijn Alleweder veel meer onderhoud vraagt (daar staat de Alleweder wel voor bekend onder de velomobielen), maar dan dacht ik eraan dat er pakweg vier keer zoveel kilometers mee afgemalen worden...
      Overigen kan ik me helemaal vinden in jouw argumenten.

      Verwijderen