Er zijn een paar dingen die mij bezig houden door Magic Bullet en het bloggen over haar, maar waarbij het me niet lukt om goede voortgang en/of leuke posts te maken:
1- Ik was enthousiast begonnen met een vervolg op mijn significantie en relevantie serie. Helaas bleek het een gortdroog plaatjesloos boekwerk te worden ipv van 1-2 onderhoudende posts. Het geheel in een hoek gegooid met de verwachting dat ik later wel een verfrissend idee krijg waarmee ik het geheel kan inkorten. Nou, dat idee is dus nog niet gekomen.
2- De vierpuntsgordel. Ook hier zit ik dagelijks te puzzelen wat de verstandigste manier is om de gordel te bevestigen. Telkens nieuwe inzichten, maar teveel, te vaag en te 3D om op te schrijven. Misschien moet ik wat gaan tekenen, maar het dreigt dezelfde kant op te gaan als met 1. Alleen moet ik op een gegeven moment echt wat met die gordel gaan doen, want zo kan het niet blijven zitten.
3- Er is redelijk wat informatie versnipperd over Internet over banden. Ik puzzel al een tijdje op hoe ik dat voor mijzelf en anderen inzichtelijk kan maken. Helaas heb ik geen ICT achtergrond, maar het zou mogelijk moeten zijn om die info geautomatiseerd bij elkaar te halen en samen te vatten. Alleen kan ik dat dus niet. Dat wordt dus heel veel handmatig zoek- en overtypwerk. Of gewoon het idee opgeven.
4- Video's op redelijke kwaliteit afspelen op Blogger via YouTube. Dit moet kunnen en is gewoon onwetendheid.
5- Ik zou graag een keuze menu op Blogger willen, in plaats van die suffe labels. Meer zoals een website dus.
Die vierpuntsgordel vind ik het belangrijkst, die video's zijn het makkelijkst te bereiken. Hopelijk heb ik nu de video gefixed (zie onder) en dan kan ik terug naar de gordel. Items 1,3 en 5 zullen moeten wachten. Tenzij iemand een briljante ingeving heeft.
Gelukt! Maar niet via Mijn YouTube, grrrr. Ik moet eerst de video op YouTube 'insluiten' en dan kan ik de ingesloten verwijzing kopieren in de HTML versie van de post. Niet erg gebruikersvriendelijk, maar het werkt tenminste. Tot slot, deze video is met anti-schokken bewerkt door YouTube. Geeft grappige bij-effecten als je erop let...
Hallo.
BeantwoordenVerwijderenOp de site van http://www.schroth.com/ staat veel nuttige info over gordels en de werking hiervan.
Zelfs een 6 punts gordel zou gezien de houding nuttig kunnen zijn.
De vraag is natuurlijk wat je hiermee kunt voorkomen in onze voertuigen?
Bedenk wel dat hulpdiensten die ons uit een voertuig moeten halen last gaan krijgen van de gordels,ze zien een dergelijke situatie en materiaal voor de eerste keer,de voeten zijn ingeklikt ,lekker bij beenletsel,ze moeten los en je kunt nergens bij..
Al met al een complex verhaal,ik denk echter wel dat het nuttig kan zijn en er eens mee experimenteren kan geen kwaad.
Succes
'n Verfrommelde velomobiel met de berijder er nog in, zal worden opengezaagd als dat nodig is.
BeantwoordenVerwijderenEn wie alles wil, loopt meestal vast, zoals met dat bandengedoe. Wegens de voortdurende veranderingen in het aanbod is het ook nog eens schieten op een bewegend doel.
die ingeklikte pedalen is geen probleem, veter/klittenband los en je schoen is uit
BeantwoordenVerwijdereneen 6 punt gordel lijkt mij wat lastig te bevestigen, 4 punts is al lastig genoeg ;-)
Meestal knipt men,maar niet in polyester.
BeantwoordenVerwijderenMaar het gaat echt wel goed komen,je komt er wel uit.
Het is alleen moeilijk om te bepalen wat nu de voordelen zijn van gordels en de eventuele nadelen.
We hebben wel de snelheden waarbij bij de brommer de helm een verplichting is,daarvan zijn de voordelen groter dan de nadelen....hoeveel%draagt de helm?
Het filmpje is goed gelukt ( full screen 22 inch ) en in 1080P te zien dus dat moet geen frustratie meer zijn...
BeantwoordenVerwijderen1- Hersenen werken op de achtergrond door aan een probleem/onderwerp waar je niet bewust mee bezig hoeft te zijn. Daarom lijkt het alsof je na verloop van tijd ineens een 'geniale' oplossing te binnen schiet wat in feite je eigen hersenen zijn die dan pas klaar zijn met hun calcualties en zich melden in je bewuste denken. Heb je een probleem waar je maar niet uitkomt ? Wees niet bang er even niet meer aan te denken. Aldus publicaties van wetenschappers in de media. Wat ze al niet onderzoeken, tegen ongetwijfelt een mooie subsidie. De kwaliteit van de oplossing is door achtergrondberekening van de hersenen ook nog altijd beter, schijnt. Op mij komt het geloofwaardig over.
2-5 zie 1-
;-)
Bekeren tot de Islam is ook een mogelijheid Magic Bullet....Als je maar rotsvast in "als Allah het wil" gelooft maakt dat je gordels totaal overbodig... ;-)
BeantwoordenVerwijderenMisschien is een schietstoel handig?of een ski airbag als hulpje bij lawines en ander ongemak.
BeantwoordenVerwijderenDe nevenschade is bijzaak.ok dan
Lijkt me wel dat ik minimaal een helm moet gaan dragen,dat doe ik nu dus niet.
:-))) ik ga voor die schietstoel, rechtstreeks naar Allah. Of zou een beetje boeddhisme beter zijn voor mijn karakter?
BeantwoordenVerwijderenEffe serieus, Rudolf, die helm lijkt me echt heel verstandig bij elke snelheid boven 25 km/h, en misschien al eerder. Een beetje velonaut kan een brommer inhalen...
Magic Bullet
BeantwoordenVerwijderenje schrijft: "Ik zou graag een keuze menu op Blogger willen, in plaats van die suffe labels. Meer zoals een website dus.."
Ik gebruik die labels ook maar heb ze in een uitklaplijstje gezet. Als je zoiets bedoelt kijk hier http://www.bloggersentral.com/2010/05/create-dropdown-menu-for-labels-widget.html
Ik ben zelf webmaster (zeg maar internetspecialist) dus als je wat gerichte vragen hebt over Blogger kan ik je wellicht op weg helpen.
groet
Paul
Thanks Paul!
BeantwoordenVerwijderenHallo.
BeantwoordenVerwijderenVastmaken heupgordel aan stoeltje..
Als je aan de achterzijde van de stoel een aluminium strip langs de rechtopstaande kant lamineerd,keer twee dus vanaf onderzijde stoel tot aan 20cm voorbij bevestiging gordel en de strip aan de onderzijde mee vast bout in de bevestiging van het stoeltje,dan heb je aardig je best gedaan.
Je kunt epoxy ook indikken zodat het een lijm gaat worden,is iets eenvoudiger voor het vast maken van de strip.
Ik denk dat een plaatselijke versteviging je niet veel gaat helpen.
Bovenstaande lijkt me bruikbaar,misschien zijn er nog aanvullingen..
Succes
Idd Rudolf, maar wat nou alsstoel met heup losschiet en schouders nog vast zitten aan frame ? Dan knapt mijn rug...dat zijn zo van die dingen...of is dat dan domme pech?
BeantwoordenVerwijderenWaar zou het kunnen helpen?en welk letsel moet het voorkomen?
BeantwoordenVerwijderenEen auto in de flank is vermoedelijk geen helpen aan,wel blijf je in je fiets,ook bij een stuurfoutje en kantelen blijf je in je fiets.
Als je met 40 in de berm raakt en een boom tegen zou komen dan ben je er nog niet klaar mee,zou het daar helpen??
Het is de vraag waar het tegen helpt,ik weet het ook niet..
Er is een grens tot een hoeveelheid energie,waar het nog nuttig is,ik denk dat het vastmaken aan de body ook niet gaat helpen,dit gaat dan ook stuk.
Ofterwijl als alles stuk gaat is er al een hoop energie door de gordel overgebracht op de mango waardoor er energie uit je lichaam is,en dat is gunstig,daarboven moet je geluk hebben,ik denk dat je niet veel meer kunt doen.
Of dit dus nuttig is moet je voor jezelf uitmaken.
Zonder gordel op je plek blijven zitten tijdens een frontaaltje met 25of30km/h kun je wel vergeten,dan vlieg je dus tegen de rand voor je ,denk dat het dan nuttig kan zijn,maar de helm is hierbij misschien ook nuttig.
Heb je wel eens botsproeven gezien bij 50km/h ? In de mango ben je kansloos.
Belangrijkste is dus defensief rijden en uitkijken en de nieuwe pr even op de achtergrond houden.
Waarom staan we hier op de fiets minder bij stil?laat staan de motorfiets..
Wel zoveel mensen zoveel meningen,tot zover ben je goed bezig volgens mij.
Succes
Goede kwaliteit in dat filmpje. Het nut van een gordel in een velomobiel.. tja de meningen zijn erover verdeeld. In een auto is het nuttig omdat je met je hoofd door de voorruit kan schieten, dat gaat bij gebrek aan voorruit een beetje lastig in een velomobiel en ik weet uit ervaring dat als je omkiepert met de fiets dat je prima klem blijft zitten en zelfs een beetje té klem. Vergeet ook niet dat als je met je fiets een sloot inrijdt (en er zijn mensen die dat aan den lijve ondervonden hebben) je niet eerst je gordeltje los wil maken! In een velomobiel zit je al redelijk krap en toen ik met mijn mango omgekiept was zat ik eigenlijk ook al te klem (vooral met mijn voeten) om er direct uit te kunnen klimmen. Moet je je eens voorstellen dat dat gebeurd terwijl je ondersteboven in een sloot ligt en je naast je voeten óók je lichaam nog uit de gordel moet wurmen. Nee bedankt voor mij géén gordel in een velomobiel en wél in de auto.
BeantwoordenVerwijderenJe video is trouwens prima gelukt, goede kwaliteit zeg.
Botsing velomobiel<>personen/vrachtauto, door massa- en snelheidverschil wordt je fiets afgeschoten met jou er in; door de versnellingen en vertragingen veroorzaakt door de botsing zul je inwendig letsel op kunnen lopen, je organen slaan letterlijk kapot of lek en daar helpt geen riem tegen ook in personenauto's gebeurde dit totdat er airbags kwamen. De energie werd vanaf dit moment afgeleid, geabsorbeerd door de airbag of curtain.
BeantwoordenVerwijderenEven wat "brandweerweetjes" vanaf 30 km/uur zijdelinkse aanrijding auto<>auto voor de inzittenden gaan we altijd uit van hoog energetisch trauma dwz. long-ingewanden- hals/rug en/of hersentrauma.
Voor frontale aanrijdingen auto<>auto gelden deze vuistregels
Gaan we uit van een moderne auto blijven deze vuistregels ook van kracht
Laat staan wat voor energie vrijkomt bij een botsing auto<>velomobiel
Ik blijf bij een goede hardshell helm en absorbtie materiaal in de fiets, zijwanden en instapgat
De organen scheuren door een relatief harde klap van de toe/afvoerende aders af...je kunt dan razendsnel inwendig doodbloeden. Een nog hardere klap en de organen zelf slaan idd te pletter op je eigen ribben/botten.
BeantwoordenVerwijderenVolgens een collega die ook bij de vrijwillige brandweer werkt vinden ze bij een eenzijdig ongeval waarbij een auto die van de weg is geraakt en tegen een boom is gereden typisch iemand die meestal in de gordels zit, uitwendig fysiek intact lijkt maar toch hartstikke dood is. Die klap is gewoon te hard.
Vooral passagiers maar ook weleens bestuurders die geen gordel om hebben bij dit soort botsingen zijn vaak beter af zonder gordel....die worden uit het voertuig geslingerd, raken wellicht zwaargewond maar overleven belachelijk genoeg vaak wel iets wat iemand in de gordels zeker had gedood. Bij 1 aanrijding met een boom lag het motorblok van de auto 15 meter verderop in het weiland, maar een passagier had het overleeft door geen gordel te dragen....die lag ook in het weiland.
Met andere woorden, een autogordel redt je niet in iedere situatie het leven, het kan ook je leven kosten. Het is geen pleidooi om geen autogordel te dragen, op youtube zie je ook wel filmpjes hoe uit hun voertuig geworpen mensen worden verpletterd door hun rollende eigen voertuig...
Maar "wij met zijn allen" hebben besloten met een wet dat je een autogordel moet dragen, omdat die veel vaker wel ernstig letsel voorkomt dat dat het af en toe de dood veroorzaakt. En krijg je een bekeuring als je hem niet draagt. Liever zo'n wet niet in velomobielen....
Magic Bullet ik weet niet of jij motor rijdt/gereden hebt, maar daar moet je ook accepteren dat als je een aanrijding krijgt of rijdend ontzadeld wordt en op de (snel)weg valt de kans klein is dat het letsel niet ernstig of dodelijk is. En de kans groot is dat je wordt overreden of verpletterd door ander verkeer. Pure horror. Toch rijden veel mensen met plezier motor.
Boeddha schijnt te hebben gezegd dat de truc is proberen zonder angst te leven.
He jongens, ik ben er effe een dag niet en mijn blog wordt vanzlef vol geschreven. Het houdt ons wel bezig blijkbaar, ook al zijn de verhalen niet altijd even vrolijk. Dank ook voor de positieve feedback.
BeantwoordenVerwijderen@Quezzzt, nee ik ben geen motorrijder. Dan was ik nu allang dood geweest, ken je grenzen.
Over het nut van een gordel in een auto. Zonder gordel werkt de airbag niet omdat je te snel naar voren schiet. Zonder gordel ga je meestal niet romantisch door de voorruit heen vliegen, maar wordt nog voor het opstijgen je nek geknakt omdat je het dak in vliegt. In de jaren 50 waren er 1000 verkeersdoden per jaar op 100,000 autos nu zijn het 600 doden op 8,000,000 auto's. Natuurlijk komt dat niet alleen door autogordels, maar wel heeft de gordel in de jaren 70 en 80 flink bijgedragen aan de afname van het aantal doden. Dat je toch kan overleven zonder gordel terwijl je dood was geweest met gordel is stom geluk.
Over het probleem van te water raken, klopt. Echter te water raken komt minder vaak voor dan botsen. Bovendien blijkt vaak dat mensen al bewusteloos waren voor ze verdronken. Niet de gordel is het probleem, maar de klap.
Al met al, toch die gordel om in de auto, en ik denk ook in de velomobiel. Hetvredt levens, maar niet altijd. Dikke pech soms, stom geluk anders. En idd 30km/h is vaak al dikke pech.