maandag 18 maart 2013

Nieuw PR en linnentape onder mijn zitje

Ja, het begint saai te worden, maar met de oplopende temperaturen, een betere achterband, een riempje en een betere afstelling van het zitje wil er nog weleens een PR sneuvelen. Dit keer maar een klein stapje, van 34.73 km/h naar net niet 35km/h over 19 km: 34.96 km/h. Ik weet vrij zeker dat ik door de 35km/h heen kan komen. Ik moest vandaag een beetje omrijden door een tijdelijke wegversperring in verband met bouwwerkzaamheden.

Nadat ik het zitje naar achteren had gezet, bleek het ook iets omhoog te moeten. Het was een twijfelgeval. Bij Sinnerbikes adviseren ze minimaal een vinger tussen ketting en zitje. Dit was een dunnen pink. Incidenteel kwam dus toch de ketting er tegenaan en het linnentape dat ik voor de veiligheid op het zitje had geplakt begon te slijten. Dit record is gereden met het iets hogere zitje en ik denk dat het een weergave is van de voor mij net iets fijnere houding, maar laat ik dit eerst even een tijdje proberen, voordat ik definitieve conclusies trek.

Eigenlijk is dat linnen tape een wat apart verhaal waarover ik niet eerder heb geblogd. Ergens middenin de koude sneeuwdagen werd ik al velomobielerend opgeschrikt door steeds harder geratel. Met letterlijk frisse tegenzin klom ik uit Magic Bullet de ijzige kou in (no, Kevin, nothing like in Winnipeg, not even remotely). Bleek dat het zitje van de beugel afgeschoten was en dat de ketting langzaam door het zitje heen aan het zagen was....oeps....gelukkig zat er wat tape op, maar toch wat schade aan het zitje zelf. Thuis extra linnen tape erop geplakt., zodat ik een volgende keer weer op tijd gewaarschuwd zou worden. Dat heeft nu dus gewerkt en ik ga er een nieuw stukje opplakken. Waarschijnlijk zal het nieuwe stukje niet meer tegen de ketting komen omdat het zitje nu ver genoeg van de ketting af is (ruim een vinger dikte).

Terug naar de PR rit van vandaag. Een mooi moment was vlak voordat ik Delden binnen reed. Op de GPS zag ik dat ik misschien een nieuw PR kon rijden, maar ik zat al aardig stuk. Bij de kruising bij het Twickel kwam er een racefietser van rechts, ruim voor me, flitsend wit op een mooie fiets, maar een beetje typisch langzaam. We konden elkaar goed van te voren zien en in eerste instantie had ik niet door dat hij me opwachtte. Dat had hij ook niet hoeven doen...hihi. Ik hield wat extra in en ging er wat ruimer omheen omdat ik niet wist wat hij van plan was. Maar dat merkte ik snel toen ik naast hem was. Hij ging op volle kracht staand aanzetten en hij kroop naar me toe om in mijn (niet bestaande, haha) slipstream terecht te komen. Ik ook even aanzetten...het zal me toch niet gebeuren dat ik nu te moe ben, schoot er even door me heen...maar nee, bij 43km/h werd de racefietser al heel snel een heel klein stipje in de spiegel achter mij. Nog even doorzetten en met 38km/h het viaduct op, maar eigenlijk was het niet nodig want de arme kerel was nergens meer te bekennen. Met een grote glimlach reed ik Delden binnen. Ik zal wel nooit volwassen worden hoop ik.

15 opmerkingen:

  1. Erger nog, ik heb een rekening te vereffenen met onsportieve wielrenners die mij uitlachten toen ik mijn lekke band aan het verwisselen was, nadat ik hen uiteraard een paar km eerder had gepasseerd.

    Nu maak ik een youtube filmpje van dozijnen RIS passages op zo'n wijze dat ze worden afgebeeld als achteruitrijdende kneuzen, op passende muziek natuurlijk ;-)

    Uiteraard weet ik dat ik de kneus ben, gezien ik nog niet de helft van hun vermogen trap. Maar uiteindelijk ben ik wel de snelste fietser op het fietspad ( tenzij er sterkere ligfiets of velomobielrijders in de buurt zijn ) en dat wil ik ze inwrijven.

    Ik ga nog net niet zo ver racefietssymbooltjes met een rode streep erdoor onder mijn cockpitdak te plakken....al vind ik het een lachwekkend idee als wielrenners dat zien...












    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. er zijn er al wel hoor ;-) eerste foto (is al weer oud)
      http://keesvanhattem.blogspot.nl/2011/10/16-10-2011-lel-verreden-onder-ideale.html

      Verwijderen
    2. Hahaha !!! Iets anders dan ik in gedachten had, maar functioneel hetzelfde en hij voerde het echt uit ;-)

      Verwijderen
  2. Worse than worse, I have no one to pass. I start work real early and see no winter cyclists. I finish earlier and see no winter cyclists. I can't wait for spring to get here so I have someone to pass. Today another dump of snow. I won't be riding for a couple of days. The snow was coming in my foot holes. :(
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Kevin, yoour days will come, I've read you're reaching over 50km/h, should be enough for everybody except Lance Armstrong on a double amount of EPO. Also, give yourself a good treat and work an hour longer! Then you can make a competition ;-)
    I had to laugh about the snow coming through your foot holes...turn your Quest into a dog sledge! Probably an old joke...
    @Quezzzt, die stickers, briljant, waar kan ik ze kopen?! Juist omdat wij de kneuzen zijn is het zo leuk. Wie niet sterk is moet slim zijn. Overigens denk ik dat er ook nogal wat mooiweerrijders zijn onder de racefietsers...ik kijk uit naar je filmpje. Goh wat flauw allemaal, maar nog steeds zit ik te lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 35km/u gemiddeld...... Mijn hemel, dat zijn mijn kruissnelheden :(
    Oké, ik haal ook nog wel snelheden boven de 40, maar alleen als het iets warmer is.

    Wat zijn jouw kruissnelheden als je bijna 35km/u gemiddeld kunt rijden?
    Ik moet afremmen voor verschillende haakse bochten, verkeerslichten, tegenliggers, enz.
    Dan heb ik ook nog een viaduct waar de snelheid terugloopt tot soms 15km/u.

    Op die manier kom ik echt niet op een gemiddelde van 30km/u of meer.
    Meestal heb ik een gemiddelde rond de 27/28 km/u.
    Mijn ww-afstand is 15km.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik haal maar 25 km/u woon-werk Wim. Kwestie van route en de Quest heel houden. Heb er niets aan achter mijn snelheidmeter aan te jakken om dan de Quest aan splinters te rijden tegen een auto die me niet zag aankomen. Of onbeheerst een rand in een bocht te raken waardoor ik omsla. enz enz.

    Bij een trainingsrondje rond de Oostvaardersplassen met de Strada reed ik een keer 36 km aan 40 km/u gemiddeld...maar dan kom je ook helemaal niks tegen wat je kan afremmen.

    Dat is een geval van appels en peren vergelijken. Maar dat weet jij ook. Je vraagt je waarschijnlijk af hoe de ww route zo snel kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Andre (Kees van Hattem), woehaha! die wil ik ook!
    @ Wim, Quezzzt, Kruissnelheden zijn 40-45km/h, als ik een zetje krijg van het viaduct naar beneden 45-50. Maar de belangrijkste truc is niet afremmen/vertragen. Nu snap je waarom ik een gordel heb en geen motor rijd, want ik ben totaal geschift. Nee hoor, dat valt best mee. Mijn Mango Sport (27.5kg) is veel wendbaarder en lichter dan een Quest. Op 1 rotonde, waar ik geen zijwegen (T-kruising) heb, ga ik sneller over het fietspad dan de meeste auto's over de rotonde, lachen! Berg op MOET je proberen je snelheid vast te houden, ik kom vaak helemaal dood boven, en ga soms per ongeluk het eerste stukje nog langzamer bergaf...Veel haakse bochten kan ik onderin de 30 pakken (soms even pootje lichten), MITS ik overzicht heb, ik de bocht ken en er niets aankomt. Daar rij ik dus speciaal voor om. Ik ga niet door Hengelo, maar door bossen, over industrieterreinen en door weilanden om de drukte en de stoplichten te vermijden. Al met al heb ik 1 stoplicht. Zodra ik binnen de bebouwde kom ben, moet ik mijn enthousiasme tempereren, en dat is wel even wennen geweest (toch een beetje geschift dus).
    Overigens kan het nog heel veel harder (Quest zonder racekap):
    https://www.youtube.com/watch?v=YJ5Qertz2OA
    Mooi Geel (Mango Paul van Roekel) rijdt 41km/h gemiddeld over 82km, bij mij hier in de buurt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het was niet de fiets van kees hoor, het is die van sebastiaan
      maar ik heb wel het adres waar de sticker vandaan komt, was ff zoeken maar weer gevonden
      http://www.stickersandstripings.com/product/fietser-254-95/


      Verwijderen
    2. Jammer genoeg is het de afbeelding van een gewone fiets ! Het is natuurlijk ook een grappig bedoelde autosticker die disrespect voor ( fictief aantal aangereden ) fietsers aangeeft.

      Los dat velomobielrijders fietsers zijn en dat grapje voor ons eigenlijk niet zo grappig is, zou ik wel echt een klein symbooltje voor een in het stuur hangende racefietser willen, met daardoorheen een rode streep. Voor elke 'waardige' wielrenner ( boven de 40 km/u ) eentje ;-)

      Misschien kan iemand die goed kan tekenen een ontwerp maken die dan gedrukt kan worden in stickers ;-))



      Verwijderen
    3. Magic Bullet weet je wel dat die specifieke N weg naar Apeldoorn een enorme helling is van kilometers lang ?

      Nou rijd je daar of tegenaan ( en echt niet met 60+ km/u ) of ervanaf en dan is 60 km/u niet zo heel bijzonder meer. Moet je in het fimlpje ook maar opletten of je voetjes ziet floepen uit de votengaten ( dat hij zowiezo trapt ) of de cadans van de fiets bij trappen, want die gaat bewegen als je flink vermogen levert... Ik zie het niet....Bovendien heeft hij luchtremmen op zijn Quest gezet in de vorm van grote lampen op de neus in de stroomlijn.

      Ik weet niet wat jouw conclusie is, maar deze man rijdt neit op eigne kracht 60+ km/u. Daar gaat het Blik op de weg ook niet om, ze willen een beeld neerzetten van een raketfiets. De rijder liegt ook niet in het interview ( als is een sprint van 70 km/u waarschijnlijk ook heuvelafwaarts ) maar we zien ook vast niet alles wat hij heeft gezegd.

      Wat youtube filmpjes betreft : vaak zie je bij fantastische velomobielsnelheden dat het terrein ( vaak Duitsland ) niet vlak is. Je weet dan nooit of de velomobiel wel vlak rijdt en in zulk terrein is dat ook niet logisch : je gaat meestal of omhoog of omlaag.

      Youtube filmpjes langs dijken en vaarten ( korte sprints tot 64 km/u ) zijn stukken geloofwaardiger. Als Ymte, Theo en Daniel op vrijwel elke belangrijke wedstrijd de absolute top vormen met snelheden van 60+ gemiddeld, dan weet je wel dat een 'gewone' rijder dat niet zomaar uit zijn mouw schudt. Ook niet in Milan's of Evo-K's overigens.



      Verwijderen
    4. Je bent er niet in getrapt ;-) Natuurlijk heb je helemaal gelijk Quezzt. Maar dit filmpje was voor mij wel een trigger om te gaan velonauten. En het blijft verschrikkelijk hard voor op een openbare weg.
      Die Peter de Rond geloof ik wel met zijn 41.4km/h gemiddeld...
      Overigens, om helemaal eerlijk te zijn daal ik ook op de terugweg 30m, om aan het eind weer 10m te stijgen. Netto 20m op bijna 20km. Klinkt als peanuts, maar toch ben ik altijd sneller terug dan heen...

      Verwijderen
  7. Excuus, Mooi geel is niet lelijk is natuurlijk een Strada en ik bedoelde Peter de Rond in zijn carbon Quest die 41.4km/h gemiddeld rijdt hier in de buurt. Hoeveel fouten kunnen er zitten in 1 opmerking...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn Carbon XS weegt ook 27,5kg; dus dat maakt niets uit.

    Ik ben toch meer van de manier van fietsen van Quezzzt. Vooral de Quest heel houden en verder lekker ontspannen rijden. De voetjes mooi rond laten gaan en genieten.

    Half dood aankomen na een viaduct is not my cup of tea :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ieder zijn feestje. Ik heb een zit- en denkbaan. 's Avonds moet ik soms echt even mijn lichamelijke energie kwijt en dat is nog nooit zo goed gegaan als met Magic Bullet. 's Morgens doe ik ook rustiger aan. Maar dat snelheidsgevoel is wel heel verslavend...Vergis je trouwens niet in die Quezzzt, die gaat mee met de uursrace. Ik niet.

      Verwijderen